نجات کوهنوردان گمشده در کوه های سوادکوه

جهانگیر آذری رئیس جمعیت هلال احمر سوادکوه گفت: این چهار کوهنورد که ازعصر دیروز در ارتفاعات سوادکوه گرفتارشده بودند در تماس تلفنی مفقودی خود را گزارش کردند.

وی با بیان اینکه گروه های امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر سوادکوه با تجهیرات کامل امدادی به منطقه اعزام شدند، افزود: بارش برف سنگین و سخت گذربودن مسیر، دسترسی امدادگران به کوهنوردان گم شده را سخت کرده بود اما با تلاش 5 ساعته گروه های امدادی، افراد گرفتارشده دیشب در ارتفاعات ارفع کوه پیدا شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر سوادکوه گفت: همه چهار کوهنورد به دلیل خستگی مفرط و سرمای زیاد دچار ضعف عمومی شده بودند اما حال عمومی یکی از این افراد به دلیل یخ زدگی مساعد نبود که برای درمان با آمبولانس به پایگاه امدادی ارفعده انتقال یافت.

آذری افزود:حال عمومی همه چهار کوهنورد اکنون مساعد است.

 

وی از کو‌هنوردانی که قصد صعود به مناطق کوهستانی و برف گیر منطقه را دارند خواست هنگام برنامه ریزی صعود علاوه بر همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب و آگاهی از وضعیت آب و هوا، از مسیرهای مشخص برای صعود و فرود استفاده کنند.

 

رئیس جمعیت هلال احمر سوادکوه افزود: کوهنوردان در صعود بهتر است وسایل ضروری بقا در کوهستان شامل مواد غذایی کافی و اضافه، تجهیزات روشنایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه، کیف کمک های اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی و گوشی تلفن همراه با شارژ کامل را همراه داشته باشند.