اولیای الهی و باطن دنیا

سرویس مذهبی افکار نیوز- علی (علیه السّلام) می فرماید: الدنیا جیفة طالبها کلاب۱دنیا مردار است و اگر کسی خواست مردار بخورد حمله سگها را نیز باید تحمل کند! حضرت امیر(علیه السّلام) که فرموده: من دنیا را سه طلاقه کردم که غیرقابل رجوع است: «… هیهات غری غیری لاحاجة لی فیک قد طلّقتک ثلاثاً لا رجعة فیها»۲مقصود حضرت، این نیست که خوردن، آشامیدن، خوابیدن، امور کشاورزی و اداره امور مسلمانان براساس عدالت را سه طلاقه کرده باشد بلکه حضرت مقام خواهی، حرام طلبی، تجاوز و تعدی و … را سه طلاقه کرده است.

در حادثه جنگ جمل، وقتی طلحه و زبیر بصره را، به خیال خام خود، فتح کردند نخست در بیت المال را گشودند وقتی چشمشان به تلّی از شمش های طلا و نقره، و احیاناً مقداری مسکوک افتاد گفتند: ما به مقصود رسیدیم و پیروز شدیم! سپاهیان حضرت امیر(علیه السّلام) حمله کردند و بصره را بازپس گرفتند، حضرت وارد همین بیت المال شد و در مقابل کوهی از طلا و نقره فرمود: «یا صفراء یا بیضاء غری غیری»۳: ای طلا ای نقره، ای زرد، ای سفید! من را نمی توانید بفریبید؛ زیرا حضرت برای حفظ آن تلاش می کردند، خلافتی که برای اجرای حق و عدالت باشد دنیا نیست، قرآن می فرماید: «إنِ الکافرون إلا فی غرور»۴کافران جز در غرور زندگی نمی کنند، چون فقط به فکر دنیا هستند.

مأمور بیت المال حضرت امیر(علیه السّلام) به حضرت عرض کرد: شخصی از شما چیزی خواست و گفت نیازمند و مقروضم شما فرمودید: به او هزار واحد بدهید اما بیان نفرمودید که هزار واحد طلا بدهم یا نقره؟ فرمود: هر دو نزد من سنگ است(طلا سنگ زرد و نقره سنگ سفید) هر کدام مشکل او را حل می کند به او بده.۵

منبع:
۱. بحار، ج۸۷، ص ۲۸۹.
۲. نهج البلاغه، حکمت ۷۷.
۳. الغارات، ج۱، ص۵۴؛ بحار، ج۴۰، ص۳۳۳.
۴. سوره ملک، آیه ۲۰.
5. بحار، ج41، ص32.