اگر می خواهید دعاهایتان مستجاب شود، بخوانید/ فیلم

 حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، به تازگی در یک سخنرانی،  درباره تمرین ذهنی برای استجابت دعا گفت: در مناجات شعبانیه دعای «اِلهی هَب لی کَمالَ الِانقِطاعِ اِلیکَ خدایا، مرا به کمالِ گسستن [از خلق] و پیوستن به خودت رسان.» را می‌خوانیم؛ اما کمال انقطاع چطور پدید می‌آید؟ یک چیز‌هایی را باید در ذهن خودمان بیاوریم، اقدامی که در ذهن انجام می‌گیرد بزرگ‌ترین اقدام عمر ماست.

وی ادامه داد: در کتاب غررالحکم و دررالکلم آمده است که «إذا أراد أحدکم أن لا یسأل ربه شیئا إلا أعطاه فلییأس من الناس کلهم ولا یکون له رجاء إلا عند الله، فإذا علم الله عز وجل ذلک من قلبه لم یسأل الله شیئا إلا أعطاه.» وقتی که می‌خواهی از خدا چیزی طلب کنی و می‌خواهی خدا حتما آن را به تو بدهد، از همه مردم ناامید شو. هیچ امیدی در ذهنت خطور نکند مگر به خداوند متعال و ...

این کارشناس مذهبی درباره شرط استجابت دعا بیان کرد: وقتی در حال دعا کردن هستی و در ذهنت این باشد که خدا قدرت دارد جوابت را بدهد؛ این شرط استجابت دعا است. یعنی جز این به ذهنمان خطور نکند که خدا می‌تواند، چون خدا واقعا می‌تواند. فقط قدرت دست اوست که از هیچ کس دیگر بر نمی‌آید.

وی درباره کمال انقطاع اظهار کرد: اگر کمال انقطاع؛ یعنی نا امیدی از همه مردم برای استجابت دعا را با تمرین توجه و تفکر انجام ندهیم با بدبختی کمال انقطاع پدید می‌آید. زیرا خداوند فرموده به عزت و جلال خودم سوگند امید بنده ام را به همه قطع می‌کنم. در ابتدای دعای ابوحمزه ثمالی آمده است که «خدایا مرا به عقوبتم ادب نکن، خودم آمده ام مرا نزن.» اسباب و وسایل زیاد است، اما بریدم. خداوند می‌فرماید: «و اذا سالک قریبا» وقتی بندگانم از من سوال می‌کنند بگو من نزدیکم وقتی دعا می‌کنی این در ذهنت باشد که من قدرت دارم جوابت را بدهم.

در ادامه ویدئوی سخنان حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان را ببینید: