قیامت را باور کن!

سرویس مذهبی افکار نیوز- «والّذین یُصدّقون بیوم الدّین»۱نمازگزاران(واقعی) کسانی هستند که قیامت را باور دارند؛ چون یاد معاد است که انسان را طاهر می کند. و همه مشکلات در اثر فراموشی قیامت است.

وقتی قرآن علت ارتکاب گناه تبهکاران را می شمارد می فرماید: «لَهَم عذابٌ شدیدٌ بما نَسُوا یوم الحساب»۲چون روز حساب را فراموش کردند، مستحق عذاب هستند. نمازگزار قیامت را فراموش نمی کند، آن را باور دارد: «والّذین هُم من عذاب ربّهم مشفقون»۳آنان از عذاب خدای سبحان هراسناکند.

نماز آن است که انسان را از قیامت هراسناک و به یاد معاد متذکر کند. «انّ عذاب ربّهم غیر مأمون»۴. چه کسی از عذاب الهی در امان است؟ مگر انسان برگه ی ایمنی دریافت کرده است؟

پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: بدانید که خدای سبحان به عزت خویش قسم یاد کرده که نمازگزاران و سجده کنندگان را به آتش نسوزاند و آنان را نترساند، روزی که همه گرفتار ترسند نمازگزاران و اهل سجده نمی ترسند؛۵زیرا صدای آتش جهنم را نمی شنوند: «لا یسمعون حسیسها»۶.

از امام صادق(علیه السّلام) نقل شده که فرمود: وقتی نماز می خوانید، مانند کسی نماز بخوانید که می خواهد نماز را وداع کند؛ ممکن است اجل مهلت ندهد به نماز بعدی برسی!۷

منبع:
۱. سوره معارج، آیه ۲۶.
۲. سوره ص، آیه ۲۶.
۳. سروه معارج، آیه ۲۷.
۴. سوره معارج، آیه ۲۸.
۵. اربعین شیخ بهایی، ح۹.
۶. سوره انبیاء، آیه ۱۰۲.
7. الأمالی و المجالس، ص212، مجلس 44، ح10.