شیعه‌شناسی منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب « شیعه‌شناسی » به قلم سیدابوالحسن مخزن موسوی در ۳۴۰ صفحه به‌همت نشر صاد منتشر شد.کتاب «شیعه‌شناسی» سعی دارد مفهوم شیعه را به‌درستی بشناساند و معرفی کند..

در معرفی اثر به نقل از سیدابوالحسن مخزن موسوی مولف کتاب آمده است:

مشخصه بارز این کتاب این است که منابع آن بالای ۸۵ درصد از منابع اهل سنت است و در «شیعه‌شناسی» اثبات شده که پیامبر (ص) کلمه شیعه را استفاده کرده و شیعه را با عنوان اسلام که مهر استاندارد ثقلینی دارد معرفی کرده است. همچنین بحثی که در دل مباحث این کتاب مطرح شده، بحث امام زمان (عج) به عنوان عترت زمان حال است و با منابع اهل سنت اثبات شده که امام زمان (عج) باید حضور داشته باشد که هم حدیثی و هم عرفانی است؛ یعنی در واقع در این کتاب شیعه را از منظر عرفانی نیز معرفی کرده‌ام.

کتاب در چهار بخش نوشته شده است:

بخش اول؛ شامل بررسی مأموریّت‌ها و شئون پیامبر، تکلیف مرجعیّت دینی و سیاسی پس از ختم نبوّت، ملاک‌ها و ویژگی‌های مرجعیّت دینی و سیاسی پس از پیامبر، مصداق حقیقی ملاک‌ها و ویژگی‌ها از نظر پیامبر و آرای خلفای پس از پیامبر و رؤسای مذاهب اهل‌سنّت درباره‌ی مرجعیّت اهل‌بیت است.

بخش دوم؛ شامل نقشه‌ی راه و تدابیر پیامبر برای تثبیت و استمرار مرجعیّت دینی و سیاسی عترت، به‌صورت نظری و عملی است.

بخش سوم؛ شامل معرّفی شیعه از جنبه‌های تاریخی، عقیدتی و کلامی، عرفانی، فرهنگی و سیاسی، و لزوم استمرار نظام سیاسی اسلام برای تحقق عدالت اجتماعی و تشکیل جامعه‌ی آرمانی براساس احکام اسلام، اعتقاد به مهدویّت به‌عنوان محور وحدت همه‌ی مسلمانان اعم از شیعه و سنّی و محور وحدت مسلمانان با پیروان دیگر ادیان، به‌ویژه مسیحیان جهان است.

بخش چهارم؛ وحدت و هم‌گرایی جهان اسلام که در آن آسیب‌ها و راهکار‌ها موردبحث و بررسی قرار گرفته است.

معرفی نویسنده:

سیدابوالحسن مخزن موسوی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی بوده است. او سال‌ها ریاست دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) را نیز برعهده داشت. «انسان کامل در متون عرفانی اسلامی»، «پیام عاشورا: نگرشی تحلیلی به راهبرد اصلاح‌طلبی در نهضت عاشورا» و «عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی (ع): الگوی حکومت عدالت‌محور» از دیگر تالیفات منتشر شده اوست. مخزن موسوی همچنین انتشار چند ترجمه را نیز در کارنامه پژوهشی خود دارد که کتاب «رستگاری در پرتو امامت» نوشته میثم‌بن‌علی‌بن‌میثم بحرانی یکی از آن‌هاست.