تاثیرات زیارت اربعین اباعبدالله (ع) در زندگی ما

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی معلمی سخنران و کارشناس مذهبی گفت: زیارت امام حسین (ع) برکات زیادی دارد؛ وقتی انسان مرقد امام حسین (ع) را زیارت می‌کند، یک نوع آرامش و سکینه‌ای به انسان داده می‌شود. روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که می‌فرمایند: کمترین اثری که برای زائر امام حسین (ع) وجود دارد، این است که خود، خانواده و مالش حفظ شود.

وی افزود: بنا بر روایات خداوند حوائج زائر امام حسین (ع) را برآورده می‌کند و بر رزق و عمر او برکت می‌دهد و بلا‌ها را از زائر دفع می‌کند و البته مهم‌ترین مطلب اینکه همه گناهان زائر امام حسین بخشیده می‌شود. این نکته مهمی است که بر اثر زیارت امام حسین (ع) پروردگار این همه نعمت، برکت و آرامش به زندگی مومنین عنایت می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در روایتی از امام صادق می‌خوانیم که هر کس قبر امام حسین (ع) را خالصانه زیارت کند، خداوند او را از آتش جهنم نجات می‌دهد و در روز قیامت به او ایمنی می‌دهد. این‌ها برکات و آثار زیارت امام حسین است؛ اما بهترین زمان برای زیارت، زمان اربعین است.

تاثیرات زیارت اربعین اباعبدالله (ع) در زندگی ما

حجت الاسلام معلمی تصریح کرد: صد‌ها سال است که مسئله اربعین سرور و سالار شهیدان با تمام فراز و نشیب‌ها، تهدید‌ها و ترغیب‌ها مطرح بوده است، اما این حادثه در سال‌های اخیر تبدیل شده به یک جریان بی نظیر که ما در طول تاریخ سراغ نداریم. حتی در این دو سال اخیر که مردم به خاطر کرونا نتوانستند به زیارت بروند، می‌بینیم اقدامات خوبی با عنوان جاماندگان زیارت اربعین در سطح شهر‌ها صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: راهپیمایی اربعین یک مسئله بین‌المللی است و کسانی که در راه نجف و کربلا حرکت کردند، مشاهد کرده‌اند که یک عده‌ از منطقه قفقاز، آذربایجان، آفریقا و اقصی نقاط جهان پا به این وادی می‌گذارند.

تاثیرات زیارت اربعین اباعبدالله (ع) در زندگی ما

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: ما احتیاج داریم که با حرکت بزرگ و بین‌المللی اربعین، امام حسین (ع) را به دنیا نشان دهیم. دنیایی که دچار ظلم و فساد شده است، دنیایی که انسان‌ها شرافت خود را از دست داده‌اند. این دنیای امروز محتاج این است که یک اسوه‌ای مانند اباعبدالله (ع) آزادگی را برای آن‌ها به ظهور برساند.

حجت الاسلام معلمی مطرح کرد: مردم و جوانان، دنیا و ملت‌هایی که بی غرض و دنبال حقیقت هستند، دل و فطرتشان برای این حقیقت بزرگ یعنی حریت و آزادگی می‌تپد. اگر امام حسین (ع) و هدف والایشان به دنیای اطراف معرفی و بیش از پیش تبلیغ شود، مانند این است که اسلام، قرآن و همه فضائل و کرامات به دنیا معرفی شده است. آن هم دنیایی که هژمونی غرب و امپراطوری رسانه‌ای دارد که علیه اسلام تبلیغ می‌کند.

 

وی افزود: در مقابل این حرکت رسانه‌های استکباری، یک حرکت معرفتی حسینی که شعار آزادگی و حریت را به دنیا معرفی می‌کند، می‌تواند بهترین ابزار برای شناخت اسلام و حقایق قرآنی باشد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: منطق امام حسین (ع)، دفاع از حق، ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان، مقابله با جهل و گمراهی بود. در زیارت اربعین اباعبدالله (ع) هم این را می‌خوانیم. قیام امام حسین (ع) به خاطر این بود که انسان را با حقیقت آشنا کند و آن‌ها را از جهل و گمراهی نجات دهد که دنیا امروز به این موضوع نیازمند است؛ آن هم دنیایی که اسیر فضای مجازی شده و دائما در آن مطالبی بیان می‌شود که اصل آزادگی، حریت، انسان دوستی و حق مداری را تبدیل به خودخواهی و نفس پرستی می‌کنند.

 

حجت الاسلام معلمی بیان کرد: در دنیایی که شاهد حاکمیت ظلم مانند فیلم‌های هالیوودی هستیم و انبوهی از خرافات‌ از منظر یهودی منتشر می‌شود، یک حرکت عظیم به عنوان اربعین، این پیام را به دنیا منتشر می‌کند که انسان باید برای حقیقت، شرافت و آزادگی تلاش و جهاد کند و در این راه استقامت داشته باشد.

وی در پایان گفت: خدا را شکر راهپیمایی اربعین سرور و سالار شهیدان یک حرکت جهادی است و روز به روز جهانی‌تر خواهد شد و به فرموده مقام معظم رهبری، این جریان بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان می‌جوشد و هر روز تازه و زنده‌تر می‌شود. اربعین پیام عاشورا است که زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) آن را به اوج رساندند.