نامه آیت الله مکارم شیرازی به مدیر حوزه های علمیه

متن نامه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید خطاب به آیت الله اعرافی،مدیر حوزه‌های علمیه به این شرح است: مطلع شدم عازم سفر به واتیکان و دیدار جناب پاپ هستید؛ لازم دیدم نکاتی را در این زمینه بیان کنم.

 شما را شایسته برای چنین سفر و ملاقاتی می‌دانم و امیدوارم مسئولان واتیکان و خصوصا جناب پاپ همان‌طور که به این دیدار‌ها و گفتگو‌ها روی موافق نشان داده‌اند، به آن نیز اهمیت بدهند.

 سزاوار است متذکر شوید اختلاف میان ادیان موجب تضعیف و خسارت برای همه خواهد شد و کار‌هایی مثل توهین به مقدسات که احساسات دینی را تحریک می‌کند از جمله این امور زیان بار است که منشا کینه و کدورت میان انسان‌ها و بندگان خدا می‌شود.

ضمن تاکید، تکیه و توجه بر مشترکات، زمینه توافق بر همکاری را خاطرنشان کنید که این باعث عظمت ادیان، و عمق نفوذ آن‌ها خواهد شد؛ هرچند که این مسئله بر خلاف میل سیاستمداران شرق و غرب و صاحبان قدرت می‌باشد، چرا که منافع آن‌ها در اختلاف میان ادیان است نه در وحدت آن‌ها.

 پیشنهاد کنید هیئتی متشکل از نمایندگان ادیان معروف و معتبر گرد هم بنشینند تا درباره طرق همکاری بیشتر، بیاندیشند و به‌صورت سالانه جلساتی را برای بررسی این موضوع برگزار کنند تا به نتایج عینی و اجرایی منتهی شود؛ نتایجی مانند وضع قوانین بین‌المللی و الزام‌آور جهت احترام به مشترکات و مقدسات ادیان و مذاهب و مجازات تفرقه‌افکنان و یا محکومیت تضعیف آنچه از مسلمات همه ادیان است، مانند جایگاه خانواده و مقابله با ایجاد انحراف در آن.

نامه آیت الله مکارم شیرازی به مدیر حوزه های علمیه

 من این سفر را سفر مبارکی می‌دانم و از خداوند متعال توفیق و عزت شما و سربلندی اسلام و مسلمین و عموم مومنین را خواستارم.