برای او که ناصر دین خدا بود

آیت الله حاج شیخ محمدعلی ناصری دولت آبادی در سال 1309 ه.ش در شهر دولت آباد برخوار واقع در 10 کیلومتری شهر اصفهان در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. پدر ایشان حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدباقر ناصری نام داشت که خود در شمار عالمان فرهیخته آن دوران بود و محضر بزرگانی همچون علامه "آخوند کاشی" و نیز "جهانگیرخان قشقایی" را به خوبی دریافته بود و در شمار افراد مورد عنایت خاص علامه مرحوم "حاج آقا رحیم ارباب" نیز قرار داشت. ایشان به هنگام دنیا آمدن این فرزند او را محمدعلی خواند و او بعدها به نام محمد مشهور شد.

آیت الله ناصری در زمینه فعالیت های اجتماعی نیز بسیار اهتمام داشتند و علاوه بر تلاش های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی طلاب و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارکت جدی داشتند:

 از جمله این اقدامات می توان به تلاش های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

- مرکز درمانی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی و بخش دیالیز آن

- بخش دیالیز بیمارستان گلدیس شاهین شهر

- بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول الله صلی الله علیه و آله میمه

- اورژانس شبانه روزی دولت آباد از جمله این موارد است.

برای او که ناصر دین خدا بود

نمونه ای از آثار معروف ایشان کتاب "آب حیات": مجموعه سخنرانی‌ های حضرت آیت الله ناصری درباره حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف؛ "در امتداد نور": مجموعه سخنرانی های حضرت آیت الله ناصری درباره آیات تاویل شده به حضرت ولی عصر علیه السلام و آخرالزمان

؛"رسم بندگی": این کتاب شرح فرازهایی از خطبه بلند حضرت امیرالمومنین علیه السلام در مورد حالات و خصوصیات اخلاقی متقین است.

و "سخن دوست": گزیده ای از سخنرانی های حضرت آیت الله ناصری درباره قطب عالم امکان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد.

سخنان گهرباری از ایشان به یادگار مانده است که همواره در اذهان خواهد ماند.

اینکه "تقوا ، یعنی صبح تا شب صورت برزخی آن چه را که در طول روز عمل کرده‌اید ، در طبقی قرار دهید و بر سر بگذارید و از این که دیگران آن را می ‌بینند ، خجالت نکشید ...!"

 " اینکه اساتید اخلاق، اولین سفارشی که میکنند این است که چشم و زبان خود را کنترل کن

اگر این دو را کنترل کردی همه اعضا و جوارحت کنترل شده است؛ تمام فسادها مربوط به چشم و زبان است."

اینکه " اگر کارِت گره خورده، تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها را بگو تا کارگشایی کند."

و اینکه "خیلی از جوانها مرتب دنبال گرفتن ذکر از این و آن هستند؛ حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: بهترین ذکر قرآن است که با آن شرح صدر پیدا می‌کنند و باطن افراد، نورانی می‌شود."

" ناامیدی از حق یکی از گناهان کبیره است ...مایوس نشو عزیز من... برو در خانه کریم .. اکرم الاکرمین است و خدا میبخشد."

" امکان ندارد کسی برود در خانه خدا ولو دیر بیاید به جان امام زمان قسم امکان ندارد دست رد به سینه آن فرد بزند."

" انا لله و انا الیه راجعون یعنی با دوتا بال تقوا و عمل پرواز کنی و بالا بروی .. با احتیاط واجبات و ترک محرمات باید بروی و به قرب الهی و سعادت و تکامل برسیم .. اینجا جای ماندن نیست.."

و درنهایت سخن معروفی که ایشان درباره مقام معظم رهبری تذکر دادند که از ایشان جدا نشوید .. ایشان الان تنهاست و مخصوصا وظیفه روحانیت است که همینطور که تبلیغ از اسلام و قرآن و ولایت و نظام میکند، تبلیغ و حمایت از مقام معظم رهبری را هم بکند. ایشان موید بقیه الله هستند خدا میداند..."

رحلت این عالم ربانی و مجاهد مخلص و یار انقلاب را که سیراب کننده انفاس تشنه معنویت و اخلاق بودند را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم تسلیت عرض میکنیم . روحشان شاد و در اعلی علیین با شهدا و علما محشور باد ان شاءالله.

صفورا ترقی