جدا شدن از دین جدا شدن از امنیت است

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان ، کارشناس مذهبی، درمورد پیامد زندگی همراه با ترس، بیان کرد: حضرت علی (ع) فرمودند: «إنّی إذا استَحکَمتُ فی الرَّجُلِ خَصلةً مِن خِصالِ الخیرِ احتَمَلتُهُ لها و اغتَفَرتُ لَهُ فَقْدَ ما سِوا‌ها، و لا أغتَفِرُ له فَقْد عقلٍ و لا عَدَمَ دِینٍ، لأنَّمُفارَقَةَ الدِّینِ مُفارَقَةُ الأمنِ، و لا تَهنَأُ حیاةٌ مَع مَخافَةٍ، و عدمُ العقلِ عدمُ الحیاةِ، و لا تُعاشَرُ الأمواتُ.» «هرگاه در کسى خصلتى از خصلتهاى خوب را استوار دیدم، او را به سبب داشتن آن تحمّل مى کنم و بى بهرگىِ او از دیگر خصلت هاى نیک را نادیده مى گیرم، امّانابخردى و بى دینى او را نمى توانم نادیده بگیرم؛ زیرا جدا شدن از دین، جدا شدن از امنیت است و زندگى توأم با ترس، گوارا نیست. نابخردى نیز مُردن است و کسى با مردگان معاشرت نمى کند.» که حضرت در این فرمایش خود تأکید کرده اند: وقتی ببینم فردی، یک خصلت خوبی دارد، بقیه بدی هایش را درنظر نمی‌گیرم و همه بدی هایش را می‌بخشم و این برخورد زیبای حکیمانه، مهربانانه و پدرانه امیر مومنان به خصلت خوبی است که در فرد وجود دارد. البته این، مقدمه‌ای برای بیانات دیگر حضرت علی (ع) است که فرمودند: نداشتن دو ایراد را نمی‌توانم ببخشم؛ به طوری که اگر این دو ایراد در وجود کسی باشد، هر آن چه داشته باشد هم فایده ندارد تا جاییکه به عنوان فردی سهل گیر، برای این دو مسئله، بسیار سخت گیر هستم و آن دو ایراد هم درمورد کسی است که دین یا عقل نداشته باشد.

جدا شدن از دین جدا شدن از امنیت است

این کارشناس مذهبی گفت: کسی که دین نداشته باشد امنیت و احساس امنیت ندارد. زیرا زندگی بدون احساس امنیت، لذت ندارد ودرواقع، زندگی توأم با ترس، شیرین نیست. یعنی، زندگی با ترس، خوش نمی‌گذرد و زیبا نیست.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: ترس‌های زندگی را باید با ایمان به خدا ازبین برد چراکه در این صورت، خداوند مهربان به عنوان تنهاقدرت عالم، هوای افراد را دارند. از اینرو، وقتی فرد یک بار بگوید «لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم»، هیچ کسی جز خداوند مهرباندر عالم، کاره‌ای نیست و به همین دلیل، پروردگار عالم می‌گویند: مشکلات بنده من را حل کنید. قدرت دست من است و زندگی با ترس،مرتب و زیبا نیست.