واقعه عاشورا؛ سرچشمه جاری امامت امام زمان (عج)

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و کارشناس مذهبی، در رابطه با منزلت اشک امام حسین (ع) بیان کرد: اشک امام حسین (ع) محیی قلوب است و انسان را به تولد و تبری می‌رساند و تمام حیات قلب در همین موضوع است و عاشورا سرچشمه جاری ولایت امام (ع) است و اگر کسی می‌خواهد به امام (ع) برسد باید این کار را از مدخل عاشورا انجام دهد و به همین دلیل، اشک امام حسین (ع) محیی و مطهر قلب است.

این کارشناس مذهبی گفت: امام حسین (ع) بیش از آن که تشنه اشک باشد تشنه لبیک است و ما هم قبول داریم، ولی لبیک گو را باید درست تربیت کرد و درواقع، لبیک گوی به امام حسین (ع)، آن کسی است که پای روضه امام حسین (ع) «أَمُوتَ بِلَوعَةِ الْمُصَاب»، آن کسی که از غصه می‌میرد و می‌گوید چرا من در کربلا نبودم و این فرد در رکاب امام زمان (ع) انتقام جو می‌شود و می‌تواند در راه امام حسین (ع) شهید شود.  

حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: این درست است که امام حسین (ع) بیش از تشنه اشک، تشنه لبیک هستند؛ ولی خودشان می‌خواهند این لبیک گو‌ها را بسازند و در حقیقت، لبیک گو‌ها را از طریق اشک خود ساخته اند «أنَا قَتیلُ العَبَرَة» «من کشته اشکم» و با اشک امام زمان (عج) همه عاشورایی می‌شوند و این که می‌بینید عالم در عاشورا متحول می‌شود به این خاطر که امام (ع) متحول است.  

به گفته این کارشناس مذهبی، امام رضا (ع) فرمودند: «وقتی محرم می‌شد کسی لبخند بر لب پدر من نمی‌دید. روز عاشورا ، روز اندوه پدر من بود.» و درواقع، اندوه امام زمان (عج) است که عاشورا را عاشورا می‌کند.

واقعه عاشورا؛ سرچشمه جاری امامت امام زمان (عج)

حجت الاسلام میرباقری گفت: در هر موضوعی، شفاعت خاص وجود دارد و  کسی که شفاعت کرده و ما را به وادی اشک بر امام حسین (ع) رسانده، وجود مقدس امام سجاد (ع) است که سرچشمه بکاء بر سیدالشهداء (ع) از ساحت مقدس امام سجاد (ع) بر عالم محبین جاری شده است؛ به طوری که ایشان سی و پنج سال گریه کردند.

این کارشناس مذهبی افزود: حضرت یعقوب (ع) آن قدر برای پسرش که زنده بود، گریه کرد که در سوره مبارکه یوسف آمده است: «دو چشمش از اندوه سپید شد.». این در حالی است که ایشان، پیامبر خدا بودند و اگر گریه بد بود که ایشان هم گریه نمی‌کردند. آن هم گریه‌ای که بستر را برای پذیرش حضرت یوسف (ع) آماده می‌کرد و امام زمان (عج) هم با بکاء خودشان، عالم را برای ظهور، برای آن روزی که با شعار «یا لثارات الحسین (ع)» می‌آیند، آماده می‌کنند و به همین دلیل، امام (ع) گفته اند که همه چیز ما از عاشوراست.