چرا ماه رجب جزو ماه‌های حرام است؟

حجت الاسلام‌والمسلمین رفیعی، کارشناس مذهبی با اشاره به ماه‌های حرام در قرآن گفت: علاوه بر  ماه رجب ؛ سه ماه ذالقعده، ذالحجه و محرم این‌ها چهار ماه حرام هستند که تعداد آن‌ها در قرآن ذکر شده است. امام صادق (ع) به نقل از امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: دوست دارم که مرد مسلمان چهار شب از سال را برای عبادت خالی بگذارد. شب عید فطر، عید قربان، نیمه شعبان و اول رجب؛ این تاکید نشان می‌دهد که نخستین شب از ماه رجب از چنان جایگاهی برخوردار است که در نگاه ائمه (ع) در کنار سه عید بزرگ قرار گرفته است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: ماه‌های حرام به این معناست که پیش از اسلام جنگ‌های زیادی بین اعراب و قبائل آن‌ها اتفاق می‌افتاد. ولی مردم در دوران جاهلیت در ایام ماه رجب در امنیت کامل بسر می‌بردند. بنابر روایتی از امام صادق (ع) که توسط شیخ کلینی نقل شده خداوند رجب را ماه حرام قرار داده تا مردم عمره بجا آورند چراکه خداوند هیچ بقعه ای را در زمین محبوب تر از کعبه خلق نکرده است. از این رو رجب در کنار ماه های محرم، ذی القعده و ذی الحجه حرام قرار داده شد تا عمره کعبه بجا آورده شود.

وی افزود: اعراب خودشان دور هم جمع شدن؛ همفکری کردند، پیشنهاد‌هایی مطرح شد؛ قرار شد این چهار ماه جنگ را متوقف کنند و به عبارتی آتش بس برقرار باشد. بعد از ظهور اسلام؛ آمدند از پیامبر اسلام صلوات الله علیه راجع به ماه‌های حرام پرسیدند؛ یسئلونک عن الشهرالحرام. در قرآن چهارده بار یسئلونک تکرار شده. ابن عباس می‌گوید در عظمت اسلام همین بس که در آن سؤالات اساسی مطرح شده. مسلمانان مانند قوم بنی اسرائیل نبودند که راجع به مسائل بی ارزش یا کم ارزش از پیامبر خود سؤال کنند. از جمله درباره ماه‌های حرام از پیامبر سؤال کردند؛ خداوند هم این چهار ماه را تأیید کردند. از این چهار ماه حرام؛ یکی همین ماه رجب است.

چرا ماه رجب جزو ماه‌های حرام است؟

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: علاوه بر شب نخست مناسبت‌های متعددی در ماه رجب قرار دارد که بر فضائل آن می‌افزاید. شب جمعه نخست که لیله الرغائب نام گرفته و اعمال خاص خود را دارد. میلاد امامان باقر (ع)، امام جواد (ع) و امیرالمومنین (ع)، آیین اعتکاف و مبعث رسول اکرم (ص) که همگی بر شان این ماه به عنوان یکی از ماه‌های پرفضیلت افزوده است.

او گفت: ماه رجب پیش از اسلام نیز دارای حرمت بوده است. پس از ظهور اسلام رجب ماه حرام قرار داده شد تا عمره کعبه بجای آورده شود. البته زیارت امام رضا (ع) در این ماه نیز حسنه عمره را دارد.