مهدی موعود، هادی زمان

سرویس مذهبی افکار نیوز- انما انت منذر و لکل قوم هاد (ای پیامبر) تو فقط هشدار دهنده ای و برای هر قومی راهنمایی است.۱

انذار برای به راه آوردن گمراه، و هدایت برای پیمودن درست این راه و در پیش بردن صحیح او در این مسیر است تا درجات رشد و تعالی را یکی پس از دیگری به خوبی طی کند.

رسول منذر است و مؤسس شریعت، کسی که گمراهان و بت پرستان را به راه آورد اما این کافی نیست. باید کسی باشد که حافظ و نگهبان و تداوم بخش راه او باشد و او «هادی» یعنی امام معصوم علیه السلام است.

گرچه در آیات دیگر به خود حضرت «هادی» نیز اطلاق شده است اما در اینجا به قرینه سیاق کلام که فرمود تو منذر هستی و برای هر قومی هدایتگری هست می فهمیم فراز دوم آیه اشاره دارد به تداوم بخش راه او یعنی امام، از طرفی فراز دوم آیه به صورت کلی بیان شده است گرچه مصداق «هادی» قبل از رحلت حضرت خود ایشان است اما پس از آن نیز طبق این آیه نیاز به هادی دارد.

حضرت رسول اکرم(ص)(در رابطه با آیه ۷ سوره رعد) دست خودشان را به سینه مبارکشان نهاده و فرمودند: من منذر هستم و اشاره به شانه مولی علی(ع) نموده و فرمودند: تو هادی هستی به واسطه تو بعد از من هدایت یافتگان هدایت می شوند. ۲

نتیجه سخن این که طبق این آیه شریفه، در هر زمان لازم است یک «هادی» وجود داشته باشد که با ویژگی عصمت تداوم بخش راه رسول گرامی اسلام باشد. که آن هادی همان مهدی موعود است.

منبع:
۱ - سوره مبارکه رعد، آیه۷.
۲ - الغیبه نعمانی، باب۴، حدیث۳۸ به بعد. وتفسیر فخر رازی، ج۱۹، ص۱۴.

به نقل از سلسله مباحث آشنایی با منتظر منتظران،ص۴۲.