به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، کبری خان آبادی، از مدرسان دانشگاه تهران و مشاور مباحث احکام و عقاید نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس بیان داشت: به لطف خداوند توفیق داریم در نمایشگاه بین المللی قرآن که بیستمین سال خود را پشت سر میگذارد، با یک سری برنامههایی که در این مکان شریف برپا شده است، میزبان مؤمنان روزهدار باشیم و یکی از بخشهای نمایشگاه قرآن کریم که مراجعه کنندگان بسیاری دارد، بخش پژوهش و گفتگوهای قرآنی است.

این مشاور قرآنی ادامه داد: کاری که در این بخش انجام می‌شود این است که از حضور تعدادی از کارشناسان محترم در زمینه علوم دینی و مباحثعلوم قرآنی و تفسیر استفاده شده است. این کارشناسان هر کدام در حوزه‌ای که قرار گرفته‌اند، با محوریت قرآن، پاسخ‌گوی مراجعان محترم هستند.

وی افزود: قرآن و خانواده، قرآن و اخلاق، قرآن و نبوت و امامت، تفسیر و علوم قرآنی، پایان‌نامه‌های قرآنی، قرآن و احکام و همچنین مباحثمربوط به جوان و نوجوان، شبهات، مباحثاعتقادی و کلامی و مباحثمهدویت در این مجموعه‌ها مورد بررسی و گفتگو با علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

خان آبادی به فرصت خوبی که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برای جوانان فراهم کرده اشاره کرد و گفت: نمایشگاه قرآن کریم، فرصت خوبی را در فضایی باز فراهم آورده تا بحث‌های خوبی با جوانان عزیز فراهم شود و جوانان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان بیشترین مراجعه کنندگان در زمینه احکام و مسائل اعتقادی و شبهات و به خصوص مسائل مربوط به خانواده و بانوان، سوالات خود را مطرح می‌کنند که در این قسمت پاسخ‌گوی این عزیزان هستیم.

آیا سختی روزه گرفتن، با آسان بودن احکام دین منافات ندارد؟

مشاور مباحثاحکام و عقاید نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه در نمایشگاه، جوانان می‌پرسند آیا اینکه باید روزه بگیریم نوعی تحکم از جانب خدا نیست؟ این یک امر مالایطاق نیست که در این روزهای گرم سال، این تکلیف خارج از توان انسان باشد؟ مگر دین اسلام دین سهل و آسان نیست پس چرا خداوند در آن بنده‌ها را با اعمالی به سختی وا می‌دارد؟ مثلا چرا در مناسک حج سخت‌ترین اعمال برای یک مکلف بیان می‌شود، یا بیدار شدن از خواب و به جا آورن نماز صبح و یا روزه داری در ساعتهای طولانی ماه گرم تابستان چه معنایی دارد؟

وی افزود: پاسخی که برای همه مکلفین به خصوص قشر جوان که بیشتر این سوالات را می‌پرسند، می‌توان ارائه کرد این است که خداوند می‌فرماید: ما برای شما آسانی را اراده کرده‌ایم، به این معنا نیست که تمام تکالیف، تکالیفی باشد که هیچ وظیفه و باری را برای بنده نداشته باشد. اصولا بحثتکلیف یعنی سختی و قبول زحمت، منتها یک زمانی تکلیف، تکلیف مالایطاق است یعنی بنده، توان و ظرفیت برداشتن این بار را ندارد و خارج از قدرت واقعی اوست مثلا وسع وجودی شخصی در حد ده کیلو بار است و خداوند بخواهد صد کیلو بار بر دوش او بگذارند. این تکلیف مالایطاق است و خداوند چنین تکلیفی را برای بنده‌هایش فرض نکرده است.

خان آبادی ادامه داد: اگر خداوند برای بنده‌اش حج و نماز و روزه را فرض کرد، یعنی بنده توانایی انجام آن امور را دارد و این تکالیف، خارج از قدرت و توانایی و طاقت او نیست. همان طور که می‌بینیم، بسیاری از انسانها این روزها را روزه می‌گیرند به خصوص کسانی که سال اول تکلیفشان است و در سنین کم از عهده این تکلیف بر می‌آیند. البته اگر واقعا کسی مریض باشد یا واقعا توانایی بدنی برای گرفتن روزه نداشته باشد مکلف نیست چرا که یکی از شرایط تکلیف، توانایی انجام آن است.

کبری خان آبادی صحبت‌های خود را با اشاره به آیه شریفه قرآن ادامه داد و اظهار کرد: خداوند وقتی اشاره می‌فرماید: «لا یکلف الله نفسا الی وسعها» یعنی زمانی که بنده حتی یک عذر شرعی دارد و یا بیمار یا مسافر است و یا خانمی که در دوران بارداری یا شیردهی است و روزه برای او یا نوزادش ضرر دارد، این تکلیف از او برداشته می‌شود تا به زحمت نیفتد.

این مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر کسی شرایط و مشکلاتی داشته باشد که ادای تکلیف، برایش بسیار سخت یا ناممکن باشد، خداوند راه را باز می‌گذارد تا بنده‌ها بیش از وسعشان مسئولیت نداشته باشند گفت: تکالیف فرض شده از جانب خداوند، مالایطاق و خارج از طاقت و توان انسان نیست و بحثتحکم احکام اسلامی نفی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در زندگی عادی نیز بررسی کنیم، به سختی‌ها و وظایفی بر می‌خوریم، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: اساسا زندگی دنیا سخت و با مشکلات همراه است. درس خواندن و رسیدن به مدارج عالی سخت است، بی‌خوابی برای مطالعه و پیشرفت سخت است. کار و تلاش سخت است، ازدواج و قبول مسئولیت و پذیرفتن شغل، سخت است ولی این سختی را باید معنا کرد و این به آن معنا نیست که به واسطه سختی، هیچ وظیفه‌ای بر عهده انسان نباشد.

ماه رمضان، بعد روحی و معنوی انسان را تغذیه می‌کند

مشاور مباحثاحکام و عقاید نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: خداوند در آیه روزه می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای بندگانی که اهل ایمان هستید، به روزه دعوت شده‌اید و روزه بر شما نوشته شده است یعنی واجب و لازم شده است، همچنانکه امت‌های قبل از اسلام و ادیان الهی به روزه دعوت شده بودند. روزه با تقوا پیوند عمیقی دارد و انسان به وسیله روزه می‌تواند متقی شود. روزه برای اهل ایمان و رشد و شکوفایی است از این رو روزه عبادتی است که تنها برای مسلمانان و ادیان الهی از جانب خداوند فرض شده است و این یک امتیاز است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌ها و نام‌هایی که برای ماه رمضان گفته شده، ماه میهمانی خداست، اضافه کرد: سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که در هر میهمانی، معمول است که میزبان از میهمان خود با خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هایی که در شأن میزبان و میهمان هستند پذیرایی می‌کند. این چه میهمانی است که در آن امساک از خوردن و آشامیدن است؟

امساک جان و دل شرط بهره‌وری کامل از ماه رمضان است

خان آبادی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: اگر خوب دقت کنیم انسان دارای دو بعد است؛ یک بعد مادی و دیگری بعد معنوی یا روحانی است. همچنانکه انسان برای بقا و دوام و حیات خود و رفع نیازهای جسمانی نیاز به تغذیه دارد و باید غذایی از جنس همان بعد جسمانی خودش را تهیه و استفاده کند تا دوام داشته باشد، بُعد دیگر انسان هم که بعد روحانی است، نیاز به تغذیه دارد و انسان برای حیات روحانی خود و رشد این بعد وجودی باید تغذیه مناسب فراهم کند.

کارشناس مباحثاحکام و اعتقادی نمایشگاه قرآن، با اشاره به این نکته که این تغذیه نیز باید از سنخ و جنس معنوی و روحانی باشد، ادامه داد: غذاهای معنوی که در سفره نعمت‌های الهی در ماه مبارک رمضان برای بندگان خدا در نظر گرفته شده، رزق‌های معنوی روح هستند که باعثرشد و ارتقای روح و معنویت خواهند بود. این یک ماه، فرصتی است تا بعد روحانی و معنوی خود را که مورد غفلت واقع شده، نظیر بعد جسمانی شکوفا کنیم.

بهترین اعمال در ماه رمضان از زبان پیامبر(ص)

خان آبادی گفت: این میهمانی یک سری آداب و ویژگی‌های خاص دارد. یکی از مهم ترین آداب و اعمال این ماه که شرط حتمی این میهمانی است، امساک از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات است. این حالت روزه‌داری و اینکه روزه‌دار دهان خود را از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دور نگه دارد و دیگر باطل کننده‌ها را نیز انجام ندهد و خوددار باشد، حتمی است. اما شرط ضروری بهره‌وری کامل از این میهمانی خداوند چیست؟

وی در پاسخ به این سوال بیان داشت: از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله سوال شد: «یَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ؟» بهترین و برترین اعمال در این ماه چیست؟ حضرت فرمود: «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ» بهترین اعمال، اجتناب از محارم الهی است. اینکه همه وجود ما روزه باشد و مرتکب گناه نشویم. لذا روزه دار حقیقی روزه داری است که علاوه بر امساک از خوردن و آشامیدن، جان و دل خودش را، چشم و زبان و اعضا و جوارح خودش را از حرام‌ها دور کند. به هر حال، امساک جان و دل علاوه بر امساک جسم، رمز نهایت بهره وری از ماه مبارک رمضان است.

این مدرس دانشگاه، یکی دیگر از راههای بهره وری بیشتر در این ماه را ادعیه و اذکار و تلاوت آیات قرآن دانست و با اشاره به اینکه در روایات، بر این امور بسیار سفارش شده است، گفت: سعی کنیم در این روزها و شبها خودمان را با قرآن و دعاها مانوس کنیم و خوشا به حال کسانی که در این ایام و این شبها دعای افتتاح و ابوحمزه ثمالی و... را میخوانند و زبانشان را متنعم به ذکر حق میکنند.