افکارنیوز

: حجاب در لغت به معنای پرده، مانع وپوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنای پرده است. این کلمه از آن جهت بیشتر به معنای پوشش می دهد. که پرده وسیله پوشش است ولی هر پوششی حجاب نیست، بلکه آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده قرار گرفتن صورت گیرد.

حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان دارای دو بعد ایجابی و سلبی است بعد ایجابی آن وجود پوشش بدن وبعد سلبی آنحرام بودن خودنمایی به نامحرم است.

واین دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند تا حجاب اسلامس محقق شود. گاهی ممکن است بعد اول باشد ولی بعد دوم ان نباشد در این صورت حجاب اسلامی محقق نمی شود.

اگز به معنای عام، هر نوع پوشش ومانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم. حجاب می تواند اقسام وانواع گوناگونی داشته باشد، یک نوع آن حجاب ذهنی، روحی و فکری است. مثل اعتقاد به معارف اسلامی مانند توحید ونبوت، از مصادیق حجاب روحی وفکری این است که می تواند از لغزش ها وگناههای روحی وفکری مانند شرکو کفر جلوگیری نماید.

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام تقرب به خداوند است، که به وسیله تزکیه نفس و تقوا به دست می آید.

یکی از تفاوت های قرار دادای زن ومرد حجاب به معنای اصطلاحی وعرفی آن است. که اسلام حضور اجتماعی زن را نسبت به مرد با پوشش بیشتری مفید کرده است.

نکته ظریف اینکه حجاب هرگز به معنای محدودیت یک زن نیست فلسفه اصلی حکم حجاب ورود به عرصه اجتماع است. واین همان آزاد کردن زن است. نه حصر ومحدود کردن او.

که در این صورت نگاه مرد به یک زن به چشم جنسیتی نخواهد بود، ولذا حجاب یعنی تغییر نگاه مرد به یک زن برای ورود یک زن به عرشه های اجتماعی با پوشش مناسب وغیر تحریک کننده.

همچنین تاریخچه حجاب نشان می دهد، مساله حجاب ویژه جامعه اسلامی نبوده وحتی در جوامع پیشین امری جدی بوده است.

فلسفه حجاب : آرامش روانی ، رشد معنویت ، استحکام خانواده ، مانع فرزندان نامشروع وبی سرپرست ، حفظ عزت وکرامت زن.