راه مقابله با وسوسه شیطان چیست؟

سرویس مذهبی افکارنیوز- کسی که از خود غافل شود، شیطان از او غافل نیست، پس انسان باید حسابگر خویش باشد و از سرمایه خود به خوبی بهره گیرد.

امام صادق(علیه السّلام) می فرماید: شیطان توان وسوسه کردن بنده ای را ندارد، جز آنکه او از یاد خدا اعراض کند و فرمانش را سبک شمرد و به نافرمانیش روی آورد و آگاهی خدا از اسرارش را فراموش کند.

و نیز فرمود: هرگاه شیطان وسوسه ات می کند تا از راه حق گمراهت کند و خدا را از یادت ببرد، پس از او به خدا پناه ببر[و بر خدا توکل کن]، که او به کمک حق بر باطل آید و مظلوم را یاری رساند؛ چرا که خود فرمود: شیطان بر مؤمنان و بر کسانی که بر خدا توکل کنند سلطه ای ندارد.

به فرموده امیر مؤمنان(علیه السّلام): مطمئن ترین فرصت برای تهاجم شیطان، زمانی است که کسی گرفتار وسوسه گناهانی مانند عُجب و خودپسندی و خودبسندی[و …] شده ومدح و ثناگویی و تملق گویی دیگران را درباره خود دوست بدارد[و از این حالت ها به خدا پناه نبرد].

نکته: یاد خدا و پناهندگی به او بهترین راهکارِ رهایی از دام شیطان است؛ چون هیچ زمان و زمینی خالی از حضور خدا نیست، هیچ زبانی هم نباید ساکت و خاموش از یاد خدا باشد؛ زیرا نیاز بشر دائمی است و بهترین عامل رفع نیاز، یاد خدای بی نیازی است که همواره در صدد رفع حاجت نیازمندان است، از این رو اگر در زمان و یا مکان و یا با زبانی از این فرصت استفاده نشد جز حسرت محصولی نخواهد داشت.

منبع: مفاتیح الحیاة، ص ۲۰۰و۲۰۱.