داستان خواندنی از مزرعه ای که دچار آفت نشد!

سرویس مذهبی افکارنیوز- خمس و زکات از واجبات الهی است که موجب پاک شدن اموال و برکت یافتن و وسعت رزق و روزی می شود. در این باره احادیث فراوانی وجود دارد. امام رضا علیه السّلام می فرماید:
«فَإنَّ اخراجَهُ مِفتاحُ رِزقِکِم» ۱؛ پرداختن، خمس، کلید روزی شماست.

در سالی که بیشتر مزارع نواحی فارس به آفت مبتلا شده بود، به قوام الملک خبر دادند که همه مزرعه های شما در نواحی فسا به واسطه ملخ از بین رفته است.

قوام گفت: باید خودم ببینم. وی به اتفاق چند نفر دیگر از شیراز حرکت کردیم و چون به مزرعه های قوام رسیدیم، دیدم تماما خوراک ملخ گردیده به طوری که یک خوشه سالم ندیدیم. همین طور که می رفتیم و مزرعه ها را می دیدیم به قطعه زمینی رسیدیم که تقریبا وسط مزارع آفت گرفته بود، دیدیم محصول آن سالم و یک خوشه اش هم دست نخورده، در حالی که محصول زمین های چهار طرف آن به کلی از بین رفته بود.

قوام پرسید: این مزرعه برای کیست؟ گفتند: برای مردی است که در بازارِ شهر فسا کار می کند.
گفت: می خواهم او را ببینم. مرد را حاضر کردند.
قوام از او پرسید: فلان مزرعه برای توست؟
گفت: آری، پرسید، به نظر خودت چرا مزرعه تو دچار آفت نشده است؟
مرد گفت: به دو علت یکی این که: من مال کسی را نخورده ام تا ملخ مال مرا بخورد، دیگر آن که من همیشه زکات آن را سر خرمن، جدا می کنم و به مستحقین می رسانم و مابقی را به خانه ام می برم. ۲

عوامل دیگری مثل غشّ در معامله، رباخواری، شراب خواری، کم فروشی، احتکار، گران فروشی، سوء استفاده از منصب و موقعیت شغلی، رزق و روزی را حرام می کند و همین لقمه حرام، تأثیرهای فراوانی بر زندگی فرد و اجتماع می گذارد و سرانجام، بدبختی را به همراه می آورد.
منبع:
۱. وسائل الشیعه، ج۹، ص ۵۳۸.
۲. داستان های شگفت، ص ۹۷.
۳. اخلاق اسلامی، ص ۱۹۰-۱۹۱.