پاداش بی نظیر صبر بر بیماری
افکار

- شکی نیست که مصیبت در زندگی هر انسانی رخ می دهد. عکس العمل انسانها در برابر مصائب، متفاوت است: برخی جزع می کنند و خود را ضعیف و بی تاب نشان می دهند، ولی بعضی با مصیبت ها کنار می آیند و از آن ها وسیله ای برای رشد و تکامل خود می سازند.

آنچه که اسلام آموزش می دهد صبر و پایداری در برار مشکلات است. سیره ی ائمه معصومین(ع) و اصحاب آنان نشان می دهد که آنان چگونه مقاومت و پایداری می کردند و بدین وسیله، روح خود را پرورش می دادند.

انس بن مالک می گوید: پسری از عثمان بن مظعون وفات کرد و او شدیدا از مرگ فرزند خویش محزون و اندوهناک گردید تا جایی که از شدت ناراحتی در خانه خود مسجدی اتخاذ کرد و در آن مشغول عبادت بود و از خانه بیرون نمی رفت.

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از این جریان با خبر شد و به نزد او رفت و گفت: ای عثمان، خداوند عزوجل، رهبانیت و گوشه نشینی را بر ما ننوشته و جایز نمی داند، همانا رهبانیت من جهاد در راه خداست.

ای عثمان بن مظعون، بهشت، هشت در دارد و جهنم هفت در، آیا تو را خوشحال نمی کند به این که از هیچ دری وارد نمی شوی مگر آن که فرزندت را کنار آن در می یابی، در حالی که به دامنت چنگ می زند تا شفاعت تو را نزد پروردگار خویش بنماید؟

انس بن مالک می گوید: بعضی از اصحاب گفتند: ای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم، آیا آنچه را که برای پیش فرستاده عثمان گفتید برای پیش فرستاده های ما هم هست؛ یعنی همان طور که فرمودید طفلِ فوت شده ما هم در قیامت از ما شفاعت می کند؟

حضرت فرمود: بلی، هر کس از شما در مرگ فرزند خویش برای خدا صبر کند آن فرزند در قیامت از او شفاعت می کند. ۱

در مورد صبر در بیماری هم این گونه است؛ یعنی اگر کسی در بیماری صبر کند، خداوند پاداش های فراوانی به او می دهد.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: هر کس یک شبانه روز مریض شود و به عیادت کنندگانش از خدا شکایت نبرد در قیامت با ابراهیم خلیل الرحمن مبعوثمی شود و چون برق زودگذر از صراط عبور می کند. ۲

این ها همه، تعالیمی است که ائمه معصومین علیهم السّلام مردم را به صبر در مصیبت، دعوت می کنند.

منبع:
۱. شهید ثانی، مسکن الفؤاد(ترجمه فارسی)، ص۶۴.
۲. وسائل الشیعه، ج۲، ص ۴۰۸؛ امالی صدوق، ص۴۳۱ و بحارالانوار، ج۸۱، ص۱۷۶.
۳. اخلاق اسلامی، ص۳۱۸-۳۱۹.