سفری به کربلای معلی

به گزارش افکارنیوز،حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌صادق حسینی اشکوری از در دست انجام بودن تدوین نهایی شرح و معرفی قرآن‌های خطی حرم امام حسین(ع) در کربلا خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا این اثر را در آستانه ماه محرم منتشر کنیم.

وی افزود: این قرآن‌ها در مجموعه‌ای با عنوان «گزارش چند قرآن خطی در حرم مطهر حضرت سید‌الشهدا(ع) کربلای معلی» معرفی شده‌اند. من در سفری به کربلا با این قرآن‌ها مواجه شدم و تصمیم گرفتم تا آن‌ها را معرفی و فهرست کنم اما در ادامه راه تغییراتی در شیوه کار انجام شد و در نهایت آن را به صورت گزارش و سفرنامه تألیف کردم.

اشکوری گفت: ‌ در سال ۸۵ به همراه پدرم سید‌احمد حسینی‌اشکوری که از محققان و نسخ‌شناسان مرکز احیای میراثاسلامی است به عتبات عالیات مشرف شدیم، ‌ در حرم امام حسنی(ع) نسخه‌های خطی قرآنی و غیرقرآنی فراوانی وجود داشت که با پدرم مشغول بررسی آن‌ها شدیم. البته فرصت محدود بود و نتوانستیم همه نسخه‌ها را بررسی کنیم. اما مهمترین‌ها که شامل قرآن‌های ترجمه دار و غیر ترجمه بود را بررسی و در مجموع بیش از ۱۶۰ عکس منحصر به فرد از این قرآن‌ها تهیه کردم.

وی ادامه داد: در بازگشت از این سفر با توجه به اینکه نتوانسته بودم همه قرآن‌ها را بررسی کنم، ‌ از تصاویر موجود استفاده کرده و به همراه شرح سایر قسمت‌های سفر و ارائه وقف‌نامه‌ قرآن‌ها این اثر را در قالب سفرنامه‌ای تدوین کردم. در واقع از آغاز سفر ما از ایران تا رسیدن به کربلا و سفر به نجف در این اثر گردآمده است. برخی از این قرآن‌ها بسیار ارزشمند بوده و دارای خط و تذهیب‌های بی‌نظیری است.