علت تأکید بر قرائت سوره روم و عنکبوت

به گزارش افکارنیوز، شب قدر، شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتراز عمل در هزار ماه است. در این شب برنامه های یک سال هر کس مقدر می گردد. در شب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار، خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می دارند.

«قدر» معانی متعددی همچون قدرت، تقدیر و اندازه گیرى، تنگ گرفتن، مساوی بودن یک چیز با چیز دیگر بدون کم و زیاد دارد اما در اینکه چه شبی از شب‌های ماه رمضان، شب قدر است اختلاف دیدگاه وجود دارد. آنچه موافق با سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) و روایات امامان معصوم(ع) است، اینکه شب قدر در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد و طبق نقل، یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم، و بیست و سوم است و در بین این سه شب نیز شب بیست و سوم احتمالش بیشتر است. چنانکه امام صادق(ع) فرمود: شب نوزدهم شب تقدیر است و شب بیست و یکم شب بستن و تعین و اِحکام است و شب بیست و سوم شب حتمی شدن و امضای آن است.

در مورد فضایل شب قدر باید گفت که شب نازل شدن دفعی و یک‌جای قرآن در بیت المعمور است که به طور تدریجی طی ۲۳ سال بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شده است. همچنین عبادت و کارهای نیک، در شب قدر، بهتر است از عبادت و کاهای نیک در هزار ماه که دارای شب قدر نباشد. از فضائل دیگر شب قدر آنکه این شب، شب نزول و پایین آمدن فرشتگان خداوند خصوصاً بزرگ‌ترین فرشته خداوند، به زمین است و این شب، شب تقدیر و سرنوشت یک سال انسان است. خداى تعالى در آن شب حوادثیک سال یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می کند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل را مقدر می ‏سازد که فرشتگان به امر پروردگار، آن را انجام می دهند. در این شب، درهای جهنم بسته می‌شود و درهای بهشت، گشوده می‌شود و شیطان در این شب بیرون نمی‌آید تا صبح آن طلوع کند و درهای آسمان و رحمت الاهی بر روی بندگانش گشوده می‌شود و شب قبولی اعمال است.

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است:

اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.

اعمال مشترک شبهای قدر

۱ - غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.

۲ - خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، ۷ مرتبه سوره‌ توحید را خوانده و بعد از نماز ۷۰ مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.

۳ - قرآن به سر گرفتن و خدا را به ۱۴ معصوم(ع) سوگند دادن.

۴ - زیارت امام حسین(ع).

۵ - احیا داشتن(بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها. در روایات بسیاری از پیامبر(ص) و معصومین(ع) نقل شده است هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود.

۶ - فضیلت و پاداش بسیار دارد که ۱۰۰ رکعت نماز خوانده شود و بهتر است که در هر رکعت بعد از سوره‌ مبارک حمد، ۱۰ مرتبه سوره‌ توحید خوانده شود.

۷ - دعایی از امام زین العابدین(ع) که در مفاتیح الجنان آمده است. اللهم انی امسیت لک عبداً…

۸ - قرائت دعای جوشن کبیر.

۹ - طلب آمرزش از خدای متعال و درخواست از خدا جهت نیازهای دنیا و آخرت.

۱۰ - ذکر گفتن و صلوات بر محمد وآل محمد علیهم السلام.

در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:

۱) خواندن ۲ رکعت نماز برای سلامتی امام زمان(عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت

۲) خواندن ۲ رکعت نماز برای شادی روح همه‌ درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر " اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات "

۳) خواندن ۲ رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و خواندن دعای توسل

۴) خواندن ۲ رکعت نماز حضرت زهرا(سلام الله علیها): در رکعت اول بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد ۱۰۰مرتبه سوره توحید

۵) خواندن سوره‌های مبارک دخان و قدر

اعمال مخصوص شب نوزدهم

۱ - صد بار ذکر " استغفرالله ربی واتوب الیه ".

۲ - صد بار ذکر " اللهم العن قتلة امیرالمومنین "

۳ - دعای اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر من الامر المحتوم …

اعمال مخصوص شب بیست و یکم

۱ - دعای اللهم صل علی محمد وال محمد و اقسم لی حلما یسد عنی باب الجهل ….

۲ - لعن بر قاتل امیرالمومنین. صد بار ذکر " اللهم العن قتلة امیرالمومنین "

۳ - زیارت امام علی علیه السلام.

اعمال مخصوص شب بیست و سوم

۱ - تلاوت سوره های عنکبوت و روم که امام صادق(ع) فرمود: تلاوت کننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.

۲ - قرائت سوره‌های مبارک عنکبوت، روم و دخان.

۳ - قرائت ۱۰۰۰ مرتبه سوره قدر.

۴ - خواندن و تکرار دعای سلامتی امام زمان(عج) اللهم کن لولیک حجة ابن الحسن ….

۵ - دعای اللهم امددلی فی عمری واوسع لی فی رزقی ….

۶ - تلاوت قرآن کریم به هر مقدار که توانستی.

۷ - خواندن دعای " یا باطنا فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه ….

مرحوم کلینی در کافی از امام باقر (ع) نقل می کند که آن حضرت در جواب معنای آیه انا انزلناه فی لیلة مبارکة فرمودند: آری شب قدر، شبی است که همه ساله در ماه رمضان و در دهه آخر آن، تجدید می شود. شبی که قرآن جز در آن شب نازل نشده و آن شبی است که خدای تعالی درباره اش فرموده است: فیها یفرق کل امر حکیم؛ در آن شب، هر امری با حکمت، متعین و ممتاز می گردد. آنگاه فرمود: در شب قدر، هر حادثه ای که باید در طول آن سال واقع گردد، تقدیر می شود، خیر و شر، طاعت و معصیت و فرزندی که قرار است متولد شود یا اجلی که قرار است فرارسد یا رزقی که قرار است برسد و &.