فقط ادعای شیعه گری کافی نیست

سرویس مذهبی افکارخبر- جابر از حضرت باقر علیه السّلام نقل می کند که فرمود: آیا کفایت می کند کسی که خود را به تشیع نسبت می دهد به اینکه بگوید دوست اهل بیت هستم، به خدا قسم شیعه ما نیست مگر کسی که از خدا بترسد و امرش را اطاعت نماید.

حضرت امام صادق علیه السّلام به مفضّل بن عمر فرمود: اگر می خواهی اصحاب مرا بشناسی به کسی بنگر که از گناهان، زیاد پرهیز می کند و از آفریدگار خود زیاد می ترسید و ثوابش را امیدوار است پس ایشان اصحاب منند.

حضرت صادق علیه السّلام می فرماید: از ما نیست و کرامتی نزد ما ندارد کسی که در شهر یکصد هزار نفری باشد و در آن شهر(از غیر شیعه) از او با ورع تر باشد یعنی شیعه اهل بیت باید از همه در ایمان و عمل و تقوی و ورع بهتر باشد.

چنان که خدای تعالی از ایشان تعبیر به خیرالبریّه می فرماید در آنجا که می فرماید: کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح نمودند پس ایشان بهترین خلق اند.

و از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم مرویست که خیرالبریه شیعیان علی علیه السّلام هستند، بدین مضمون که: «یا علی خیرالبریه تو و شیعیانت هستید، تو و شیعیانت در روز قیامت می آئید در حالی که به آنچه خدایتعالی به شما داده است راضی هستید و پسندیده شده خدائید.»

پی نوشت: گناهان کبیره، ص۳۷-۳۸.