نامه حضرت عبدالعظیم(ع) به امام جواد(ع)

به گزارش افکارنیوز، همزمان با سالروز شهادت امام جواد(ع) بر آن شدیم نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به امام جواد(ع) بازخوانی کنیم.

در ذیل تفسیر آیه ۴۸ سوره مبارکه ص آمده است:

«عبدالعظیم بن عبداللّه الحسنی قال کتبت إلی أبی جعفر(ع) أعنی محمدبن علی بن موسی(ع) أسأله عن ذی الکفل ما اسمه؟ و هل کان من المرسلین؟ فکتب صلوات اللّه علیه: بعثاللّه تعالی جلّ ذکره مائة ألف نبیّ و أربعة و عشرین ألف نبیّ. المرسلون منهم ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلاً و أنّ ذاالکفل منهم(صلوات اللّه علیه) و کان بعد سلیمان بن داود و کان یقضی بین الناس … و کان اسمه عویدیا و هو الذی ذکره اللّه تعالی جلّت عظمته فی کتابه حیثقال: «و اذکر إسماعیل و الیسع و ذاالکفل کلّ من الأخیار»;(۱)

عبدالعظیم حسنی گوید: به امام جواد(ع) نامه نوشتم… و از اسم ذی الکفل سؤال نمودم و این که او از پیامبران مرسل بود؟ حضرت در جواب نوشت: خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر فرستاده که ۳۱۳ نفر آنان مرسل بودند و ذاالکفل از جمله این ۳۱۳ نفر بود و زمان وی بعد از سلیمان(ع) بود و او بین مردم قضاوت می کرد… و اسم او عویدیا بود و این همان است که خداوند جلّت عظمته نام او را در قرآن آورده و فرموده:(واذکر فی الکتاب إسماعیل و الیسع و ذاالکفل کلّ من الأخیار)»

۱. قصص الأنبیاء راوندی، ص ۲۱۳، ح ۲۷۷; بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۴۰۵، ح ۲