آنچه از مراحل چاپ قرآن نمی‌دانید

علیرضا چیذری مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن با اشاره به اینکه مرکز طبع و نشر از ابتدایی که تأسیس شده است یکی از بخش‌های مهم را دنبال کرده است و آن نقش تصحیح مصاحف بوده است، اظهار کرد: این به آن معناست که قبل از اینکه قرآن بخواهد چاپ شود در مرحله آماده‌سازی، تایپ و کتابت آن چندین بار پرینت گرفته می‌شود و مورد تصحیح قرار می‌گیرد تا پس از آن به مرحله چاپ برسد.

وی گفت: قبل از چاپ قرآن کنترل و نظارت‌های فراوانی بر روی آن انجام می‌شود که قرآن بدون غلط چاپ شود و به دست مردم برسد. ما در سال‌های گذشته خیلی به ندرت موردی را داشته‌ایم که قرآن یک حرکت جزئی غلط داشته باشد. در این مرکز بعد از اینکه واحد تصحیح فعالیت خود را آغاز کرد و حداقل 10 بار قرآن را کلمه به کلمه و حرف به حرف تصحیح کرد به چاپ می‌رسد.

مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن ادامه داد: اکنون مرکز طبع و نشر 40 مصحح دارد و همان‌گونه که می‌دانید، اکنون دو دستگاه در کشور می‌توانند مجوز چاپ قرآن را بدهند، یکی سازمان دارالقرآن و دیگری مرکز طبع و نشر است که زیر نظر مقام معظم رهبری است. ما در مرکز طبع و نشر فقط قرآن‌هایی که شیوه علامت‌گذاری و رسم‌الخط ما را دارند مجوز می‌دهند به همین دلیل حجم کار ما نسبت به سازمان دارالقرآن محدودتر است.

چیذری عنوان کرد: ما برای مصححان دوره‌های آموزشی کاملی را می‌گذاریم و شیوه مرکز طبع و نشر برای چاپ قرآن به شیوه کم علامت معروف است که این شیوه در آموزش و پرورش استفاده می‌شود و از این طریق راحت‌تر و ساده‌تر می‌شود قرآن را قرائت کرد. ما درصدد هستیم که این گونه آموزش قرآن را در بین جامعه افزایش بدهیم. به همین دلیل فقط به قرآن‌هایی که کم علامت هستند مجوز چاپ می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای به چاپ رسیدن یک قرآن حداقل 10 دور مصححان آن را تصحیح می‌کنند. ما حتی بعد از اینکه قرآن می‌خواهد به چاپ برسد، یک دور کامل قرآن را پرینت می‌گیریم و بین شش نفر آن را تقسیم می‌کنیم که به هر نفر پنج جزء می‌رسد تا آن‌ها کار تصحیح را مجددا انجام بدهند و آن را با یک مصحفی که الگوی آن‌ها است مطابقت بدهند تا هیچ غلطی نداشته باشد. حدود هشت تا 10 بار این کار تصحیح انجام می‌شود.

مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن خاطر نشان کرد: حتی زمانی هم که قرآن به زیر چاپ می‌رود، یک نمونه چاپی را انتخاب می‌کنیم و مجددا کار تصحیح را انجام می‌دهیم. همچنین قبل از صحافی و توزیع باز یک نسخه آموزشی را به صورت رندوم مورد تصحیح قرار می‌دهیم و وقتی کاملا مطمئن شدیم که این قرآن حتی یک غلط ندارد، به آن مجوز چاپ می‌دهیم. ما در سال‌های اخیر قرآنی که بخواهد غلط داشته باشد را در بین مردم به چاپ نرسانده‌ایم.

وی ادامه داد: صددرصد مصححان ما بانوان هستند. به دلایل متعددی این کار به بانوان سپرده می‌شود که از جمله ظرافت خاصی است که در این کار وجود دارد. آن‌ها دوره‌های متعدد آموزشی را دیده‌اند و به صورت مکرر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ما برای مصححان سطح‌بندی داشته‌ایم و کارها را براساس سطح‌بندی در بین آن‌ها توزیع می‌کنیم.

مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن گفت: اگر قرآنی غلط در بین مردم رواج پیدا کند طبعات بدی دارد. حتی دشمنان می‌توانند از این امر سوءاستفاده کنند و به ما تهمت بزنند که ما دست به تحریف قرآن زده‌ایم پس به همین دلایل و حساسیت زیادی که در این کار وجود دارد ما باید قرآن بدون غلط را در اختیار مردم قرار بدهیم.