عوامل قساوت قلب‏ کدامند؟

عوامل زیر سبب قساوت فلب می شوند:

1-گناه به تدریج به تیرگى و زنگار دل مى‏ افزاید و نقطه سفید دل را سیاه مى‏ کند.

امام باقر علیه السّلام در تفسیر آیه کریمه‏ کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ‏: «این چنین نیست که آنها مى‏ پندارند که آیات ما افسانه باشد، بلکه اعمالشان چون زنگارى بر دل هایشان نشسته است.» فرمود: هیچ بنده ‏اى نیست مگر آنکه در دلش نقطه سفیدى است و هرگاه گناهى کند در قلب او نقطه سیاهى پدیدار شود که اگر توبه کند آن سیاهى برود و اگر دنبال گناه رود سیاهى افزایش مى ‏یابد تا آنجا که همه‏ سفیدى دل را فراگیرد و این سفیدى بر سیاهى افزایش مى‏ یابد تا آنجا که همه سفیدى دل را فراگیرد و چون این سفیدى از سیاهى گناهان پوشیده شود، دیگر صاحب آن دل سیاه، هرگز به خوبى و صلاح برنگردد. و این فرموده خداوند است که فرمود: کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ‏ 

2- آرزوهاى طولانى‏ آرزوهاى دور و دراز و خواهش هاى دنیوى و خواسته‏ هاى نفسانى، عامل دیگرى براى قساوت قلب است. 

امیر المومنین علیه السّلام فرمودند: «فامّا اتّباع الهوى فیصدّ عن الحقّ و امّا طول العمل فینسى الآخرة»: (و امّا پیروى از هوا و هوس انسان را از حق بازمى ‏دارد و آرزوى طولانى آخرت را از یاد انسان مى ‏برد.) آرزوهاى طولانى که معمولا انسان به آن نمى‏ رسد به گونه‏ اى انسان را به خود مشغول مى‏ کند که وقت و امکانات خود را صرف رسیدن به آن مى‏ کند که نمونه ‏اى از قساوت قلب است. البته امید و آرزوى مثبت براى هر انسانى لازم و سازنده است و باعث حرکت و تلاش است، از نبى اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمود: «الامل رحمة لامتّى و لو لا الامل ما رزقت والدة ولدها و لا غرس غارس شجرا» (آرزو براى امت من رحمت است و اگر آرزو نمى ‏بود، هیچ مادرى فرزند خود را شیر نمى‏ داد و هیچ باغدارى درختى را نمى‏ کاشت.) 

3- پرخورى‏ و زیاده ‏روى درخوردن و آشامیدن، سنگ‏دلى و قساوت قلب مى‏ آورد. 

ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت مى‏ کند: «انّ البطن لیطغى من اکله و اقرب ما یکون العبد من اللّه اذا خفّ بطنه و ابغض ما یکون العبد الى اللّه اذا امتلأ بطنه»: (شکم از ناحیه خوردنش طغیان مى ‏کند و نزدیک‏ترین حالت بنده به خداوند وقتى است که شکمش سبک باشد و مبغوض ‏ترین حالت بنده نسبت به خدا وقتى است که شکمش پر باشد). 

مکارم الاخلاق از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم روایت مى‏ کند: «لا تمیتوا القلوب بکثرة الطّعام و الشّراب فانّ القلوب تموت کالزّرع اذا اکثر علیه الماء»: (قلبهاى خود را با زیاده ‏روى در خوردن و آشامیدن نمیرانید؛ زیرا که قلبها مانند زمین کشتزار، وقتى آب زیاده داده شد مى‏ میرد.) یعنى باتلاق و لجنزار مى ‏شود و دیگر قابل کشت نیست. 

و قال الصادق علیه السّلام: «لیس شى‏ء اضّر لقلب المؤمن من کثرة الاکل و هى موّرثة شیئین قسوة القلب و هیجان الشّهوة»: (هیچ چیزى ضررش براى قلب مؤمن بیشتر از پرخورى نیست که نتیجه‏ اش قساوت قلب و تحریک شهوت است.) 

و قال النبى صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: «من تعوّد کثرة الطّعام و الشّراب قسی قلبه»: (هرکس در خوردن و آشامیدن زیاده ‏روى کند و آن را استمرار دهد، قسّى القلب مى‏ شود). 

و قال امیر المومنین علیه السّلام: «ایّاکم و البطنة فانّها مقساة للقلب مکسله عن الصّلاه مفسده للجسد»: (از شکمبارگى و پرخورى حذر کنید؛ زیرا که قلب را قسى (سخت) مى ‏کند و انسان را از نماز کسل مى‏ کند و بدن را خراب مى‏ نماید.) 

توجه به این نکته لازم است که این پرخوری ها که باعث سختى و سفتى دل مى ‏شود، مربوط به غذاهاى حلال است، اما اگر غذا حرام باشد، مسّلم است که حتى یک لقمه از آن هم، سبب قساوت مى‏ شود و انسان را به تیره ‏بختى مى‏ کشاند. 

4- پرگوئى از سخن حرام‏ 

چهارمین عامل قساوت قلب، پرگوئى در سخن حرام است؛ مثل دروغ، غیبت، تهمت، آبروریزى، سخن‏ چینى، کشف سرّ مؤمن و حرف هاى بى‏ فایده و باطل، اشتغال به لهو و لعب، شهادت ناحق، افتراء بر خدا و رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم. 

امام صادق علیه السّلام فرمود: عیسى علیه السّلام مى‏ فرمود: «زیاد سخن نگوئید در غیر ذکر خداوند. به راستى آنان که پرگوئى مى‏ کنند در غیر ذکر خدا، دلهایشان داراى قساوت است لکن خودشان نمى ‏دانند.» 

پی نوشت:

شرح و تفسیر دعاى أبوحمزه ثمالى ؛ ص238