قصص‌الانبیاء کتابی کم‌نظیر در تاریخ اسلام است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی کارشناس مذهبی گفت: سالروز وفات سید نعمت‌الله جزائری صاحب کتاب "قصص‌الانبیاء" در روز بیست و سوم ماه شوال فرصت مناسبی است تا به شخصیت والای او بپردازیم.

وی ادامه داد: سید نعمت‌الله جزائری شخصیتی برجسته همراه با فضیلت‌های فراوان داشت و یکی از خصوصیت‌های او علاوه بر علم و آشنایی با خاندان اهل بیت (ع)، آشنایی ویژه با سلسله گرانقدر علمای دینی بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: سید نعمت الله جزائری همچنین در تبیین شخصیت و چهره عالمان به‌خصوص عالمان دینی همت ویژه‌ای داشت به‌گونه‌ای که گردآوری کتابی مانند "قصص‌الانبیاء" فعالیتی بسیار بزرگ و ارزشمند بود که تاکنون کسی انجام نداده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جزائری معرفی چهره‌های علمی و مذهبی بود چه افرادی که خودش به دنبال شناخت آن‌ها رفت و چه افرادی که شناخت نسبت به آنها را از راه جمع‌آوری اطلاعات در منابع مختلف به‌دست آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی یادآور شد: کتاب قصص‌الانبیاء در تاریخ اسلام از جمله کتاب‌هایی کم‌نظیر است چرا که علاوه بر فراهم آوردن یک‌سری اطلاعات ظاهری درباره شخصیت‌های علمی در واقع به شخصیت‌پردازی هم همت گماشته و توانسته این شخصیت‌ها را به خوبی معرفی کنند.

وی همچنین گفت: خود من برای انجام تبلیغ و بسیاری از امور مذهبی از کتاب "قصص‌الانبیاء" استفاده می‌کنم چرا که این کتاب منبعی کامل و جامع از سرنوشت و تاریخ علما به‌شمار می‌رود که تاکنون چنین منبعی را نداشته‌ایم

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: با نگاهی به کتاب‌های منتشر شده در طول تاریخ متوجه می‌شویم که حتی کتابی شبیه به قصص‌الانبیاء را نداشته‌ایم. در این روند باید توجه داشته باشیم که نوشتن کتاب فعالیتی دشوار است و دشوارتر از آن جای انداختن آن کتاب بین علما و روحانیون است و می‌توان گفت که سید نعمت‌الله جزائری در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.