معتقدین به زیارت امام رضا (ع) چه کسانی هستند؟

سید محمد باقر علم‌الهدی، رئیس مرکز آموزش عالی حضرت قاسم‌بن‌الحسن (ع) در در خصوص فلسفه زیارت خاصه امام رضا (ع) گفت:ماه ذی‌القعده اولین ماه از ماه‌های حرام است که اتفاقا ماهی است که از ابتدا تا انتهایش به فرزندان امام موسی‌بن جعفر (ع) اختصاص یافته است.


وی افزود:در میان اهل بیت (ع) ۲ امام زیارت مخصوص دارند که مردم به زیارت آن‌ها سفارش اکید شده‌اند یکی امام حسین (ع) و دیگری امام رضا (ع). بعضی‌ها دلیل اختصاص روز ۲۳ ذی‌القعده به زیارت خاصه امام رضا (ع) را احتمال شهادت امام هشتم شیعیان در این روز می‌دانند و برخی از افراد نیز معتقدند که امام رضا (ع) در آخر ماه صفر به شهادت رسیده‌اند.
رئیس مرکز آموزش عالی حضرت قاسم‌بن‌الحسن (ع) با اشاره به دیگر ائمه معصوم (ع) نیز برای دارا بودن روز زیارت خاصه، اظهار داشت: از دیگر دلایل اختصاص روز ۲۳ ذی‌القعده آن است که، دیگر ائمه معصوم (ع) مانند امام حسین (ع) نیز روز زیارت خاصه دارند و آنچه می‌توان بیان کرد این است که زیارت این حضرت (ع) به مثابه دریافت مسئولیت‌های دینی و انجام امر به معروف و نهی از منکر تا مرز و قلمرو شهادت در راه خدا بوده و مهم‌ترین دستاورد زیارت این امام، آشنایی با حماسه حسینی و فرهنگ عاشورایی است.
وی افزود: اما یکی از دلایل توصیه به زیارت امام رضا (ع)، توجه دادن مردم به جایگاه رفیع امامت بوده و این امر از آن جهت اهمیت یافته که هر کسی به امامت امام رضا (ع) اعتقاد دارد در حقیقت شیعه ۱۲ امامی است.


علم‌الهدی ادامه داد:معتقدین به امامت امام رضا(ع) در حقیقت معتقد به امامت امام زمان(عج) هم هستند، زیرا ما در میان شیعیان امیرالمؤمنین افراد ۱ امامی،۳ امامی،۴ امامی و ۷ امامی را داریم که اصطلاحا از آنان به عنوان واقفیه نام می‌برند. این گروه واقفیه معتقدند که امامت به وجود مقدس امام موسی‌بن‌جعفر (ع) پایان می‌پذیرد و آن حضرت در حقیقت به شهادت نرسیده‌اند بلکه تا روزی که بار دیگر به زمین بازگردند در آسمان‌ها زندگی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد:واقفیه به امامت سایر ائمه اعتقادی ندارند، ولی افرادی که معتقد به امامت امام رضا(ع) هستند در حقیقت شیعه ۱۲ امامی هستند به همین جهت در بیانات امام جواد (ع) توصیه اکیدی نسبت به زیارت پدر بزرگوارشان، آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) شده تا از این رهگذر امامت آن حضرت در مرکز توجه شیعیان قرار بگیرد.