خطر کمک به ظالمان، با همراهی فکری

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در برنامه ای که در تاریخ 27/03/96 با موضوع آداب دعا و گفت و گو با خدا پخش شد، در بخشی از سخنان خود گفت: دوری از نااهل «رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ‏ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» (اعراف/47) مواظب باشیم با ظالم نباشیم. خودمان ظالم نباشیم و با ظالم هم نباشیم. ممکن است ظالم نیستیم اما با ظالم هستیم. 

خانه‌ات را به ظالم اجاره می‌دهی که در خانه‌ات مرکز فساد درست کند. انگورت را به کسی می‌فروشی که می‌دانی شراب درست می‌کند. چاقو‌یت را به کسی می‌دهی که می‌خواهد به کسی حمله کند. اسلحه به کسی می‌فروشی که این اسحه را به ضرر حق مصرف می‌کند. 

با ظالم نباشیم، خودمان ظالم باشیم نسبت به ظالم هم می‌گوید: ظالم نباش هم می‌گوید: «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا» (هود/113)1- خودت ظالم نباش، 2- به ظالم تکیه نده. 3- کمک ظالم نکن. «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» (مائده/2) راضی به ظلم دیگران هم نباش.

«عقرَ» یعنی کشت، شتر حضرت صالح را یک نفر کشت. اما می‌گوید: «عقروا» امام می‌فرماید: ولو یک نفر کشت، چون باقی‌ها راضی بودند نمی‌گوید: «عقرَ» می‌گوید: «عقروا» یعنی با هم کشتند. حضرت علی را یک نفر کشت. ابن ملجم، خدایا عذابش را زیاد کن. 

ولی می‌گوید: «اللهم العن قتلة» نمی‌گوید: «قاتل علی» «قتله» یعنی جمعیتی که علی را کشتند. امیرالمؤمنین(ع) را یک نفر کشت اما چون یک جمعی هم راضی بودند، می‌گوید: شب نوزدهم صد بار بگو: «اللهم العن قتلة» قاتلین علی،یکی کشت و باقی‌ها هم راضی بودند. پس نسبت به ظالم 1- خودمان ظالم نباشیم. 2- به ظالم تکیه نکنیم. 3- به ظالم کمک نکنیم. «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» راضی نباشیم. به کار ظالم قلباً راضی نباشیم.

در مقابل اینکه از نااهل دوری کنیم، در عوض به خوب‌ها متصل شویم. «وَ أَلْحِقْنِی‏ بِالصَّالِحِینَ» (یوسف/101) به افراد صالح ملحق شویم. یعنی از بدها جدا شویم، به خوب‌ها وصل شویم.

یکی از دعاها دعای امنیت است. حضرت ابراهیم هم می‌گوید: «وَ إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنا» (ابراهیم/35) بلد یعنی شهر، «بلد آمنا» یعنی این شهر مکه امن باشد. آیه دیگر داریم «رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنا»، «هذا البلد» یا «بلد آمنا» دو بار حضرت ابراهیم گفته: خدایا مکه جای امن باشد.