چگونه از قرآن و نماز بهتر استفاده کنیم ؟/ در محضر آیت الله بهجت(ره)

آیه 69 سوره عنکبوت: «و الذین جهدوا فینا لنهدینهم سبلا»، «و کسانی را که در راه ما بکوشند، قطعا به راه های خود رهنمون می‌گردیم.»

آیت‌الله بهجت گفتند: به حسب ظاهر استفاده می‌گردد که هدایت الهی و جهاد بنده هر کدام مراتبی دارد، و هر مرتبه از جهاد و کوشش بنده، مرتبه ای از هدایت الهی را در بر دارد. این هم از موارد عمل به وظیفه است که با اقسام مجاهدت، قرآن را نیز عَلَی وَجهِه تلاوت کنیم، به گونه‌ای که در هر تلاوت غیر از آنچه در دوره قبل استفاده می‌نمودیم، استفاده کنیم، و نیز در هر نمازی غیر از آنچه که قبلا استفاده می‌کردیم، استفاده نماییم، نه اینکه بدون کم و زیاد و فقط تکرار باشد، بلکه صورتا برای ما همان باشد، نه سیرتا.

آیت‌الله محمد‌تقی بهجت افزودند: «لنهدینهم» یعنی چیزهایی را می‌فهمانیم که در خود قرآن و سنت است و نه در غیر این ها، به این دلیل که هر دفعه مطالعه و تدبر کنید، غیر از آنچه که قبلا می‌فهمیدید، مطلب تازه‌ای از آن خواهید فهمید. نماز هم همین گونه است، در هر دفعه چیزی از آن می‌فهمید که قبل از آن نمی‌فهمیدید، وگرنه وقتی انسان یک دفعه نماز خواند، بقیه نمازها تکرار نماز اول وقت است.

ایشان در پایان گفتند: آیا دستور داده شده که نماز را بجا آوریم و ندانیم برای چه چیزی امر شده‌ایم؟ آیا آن‌چه را که می‌دانیم و خواندیم، دوباره بلکه در هر شبانه روز پنج بار تکرار کنیم؟ امر عجیبی است! می‌خواهد بفهماند هربار که نماز بجا می‌آوری ملتفت باش تا چیزی به‌دست آوری و مطلبی بفهمی که قبلا آن را نفهمیده‌ای. تلاوت سوره ها و آیات قرآن هم همین گونه است، یعنی در هر دفعه چیزی غیر از آنکه قبلا به دست آورده ای به دست آور.