استفاده از ظرفیت های دینی و ارزشی مسجد برای جذب مخاطب

حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد کشور درباره برنامه های پیش روی این نهاد گفت: در کانون های فرهنگی و هنری مساجد مهم ترین مسئله رسمیت بخشی به فعالیت ها براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران است و برای تحقق این مسئله به دنبال شناسایی و بازیابی کانون های فعال و رتبه بندی آن ها در سه رتبه "فعال"، "نیمه فعال" و "غیرفعال" هستیم.

وی افزود: با توجه به این که به حضور خواهران در کانون ها توجه ویژه داریم در حال طراحی ساختاری برای فعالیت آن ها هستیم. همچنین موضوع ارتباط کانون های داخل کشور با کانون های مساجد اهل سنت و شیعه در خارج از کشور و فعالیت در کنار آن ها بسیار مهم است. اگر این تعامل در قالب فضای مجازی باشد طبیعتا بسیار هموار است و اگر به صورت حقیقی یعنی افراد و برنامه ها مثل فرهنگ بچه های مسجد به کشور مقصد منتقل شود و بالعکس کارهای ارزشمندی که در آن سو انجام می شود به اینجا منتقل شود و ارتباطات بین افراد در داخل و خارج از کشور برقرار باشد بسیار ارزشمند است. کانون در تهران بیشتر به دنبال امور ستادی است و در استان ها در قالب فعالیت های سفیر کار می کند و این تفکیک بین ستاد و سفیر است.

دبیر ستاد عالی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور درباره ورود بیش از پیش تکنولوزی در عرصه فعالیت های این نهاد اظهار کرد: در حال سرمایه گذاری در بخش شبکه سازی هستیم به این معنا که کانون ها بتوانند ارتباط زیرساختی اینترتی قوی داشته باشند و دیگر این که آموزش هایی در مسجد برگزار کنیم که مزیت رقابتی نسبت به برنامه های آموزشی دیگر در کشور داشته باشد، به عنوان مثال وقتی برنامه های کانون در اول مهر یا تیرماه شروع می شود در 50000 کانون همزمان شروع و پایان می یابد، برای کسی که به قصد اموزش و گذراندن برنامه های کانون مساجد عضو آن می شود راهنمای استاد و دانش پژوه وجود دارد و تلاش می شود با توجه به ایجاد فضای زیر ساختی اینترنتی، این بخش هنیز ارتقا پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی به تاثیر فضاهای مجازی در شخصیت نوجوان و جوان و مسئولیتی که روی دوش کانون فرهنگی مساجد در جذب مخاطب قرار دارد اشاره و افزود: به دو شکل می توان مخاطب را جذب و در راه درست رهنمون کرد، اول این که کانون فرهنگی مسجد برنامه ارائه می دهد و مخاطب اگر دوست داشت استقبال می کند. شکل دیگر جذب مخاطب شناخت ذائقه مردم است. خداوند پیامبران را براساس زبان قوم خود فرستاده است که زبان به معنای فرهنگ آن قوم است و استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگی در هر زمان به جذب بیشتر مخاطب کمک می کند. بنابراین برای این که در جذب مخاطب موثر و موفق شویم باید عالم به زمان باشیم. اگر علم به زمان وجود نداشته باشد قطعا توفیقی در جذب مخاطب حاصل نمی شود بنابراین شناخت دقیق ذائقه مردم و در مرحله بعد استفاده از ظرفیت های دینی و ارزشی مسجد برای جذب مخاطب و شکل گیری ارتباط بسیار مهم است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید آسیب شناسی کرد که با چه شیوه و مدلی از اجرای برنامه ها، مردم و بچه ها جذب مسجد و برنامه های آن می شوند، فطرت ها همیشه پاک است بنابراین اگر همراه زمان و جلوتر از آن باشیم ارتباط برقرار می شود و مخاطب جذب می شود اما اگر از زمان عقب باشیم نتیجه خوبی حاصل نمی شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: فضای مجازی می تواند بر افراد تاثیر بگذارد، وقتی یک برنامه غیر حقیقی می تواند روی مخاطب تاثیر بگذارد پس انسانی که وجود حقیقی دارد بهتر می تواند بر انسانی که حقیقی است تاثیر بگذارد بنابراین کانون ها باید کار خود را مضاعف کرده، نگاه خود را درست و دقیق کنند و حتما ذائقه مردم را در برنامه هایشان لحاظ کنند چون اگر لحاظ نشود برنامه هایی که طراحی می شود صرفا برای خودشان جذاب است و تاثیرگذاری روی مخاطب ندارد.