اعمالی که به رفع گرفتاری ها کمک می کنند

در دین اسلام روایات و توصیه های مختلفی درباره این که چه اعمالی انجام دهیم تا تقرب به درگاه خداوند نصیب مان شود، آمده است. اعمال عبادی و اخلاقی که انجام هر کدام از آن ها می تواند  هم روح افراد را به خداوند باری‌تعالی نزدیک کرده و هم مشکلات و گرفتاری ها را  رفع کند. 

در گفت و گو با کارشناسان مذهبی،  اعمالی را که با انجام آن ها به خدا نزدیک تر می شویم را بررسی کرده ایم.

ارتباط با ائمه اطهار، گرفتاری ها و سختی‌ها را رفع می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان گفت: از طریق خواندن دعای زیارت که درباره هر یک از ائمه توصیه شده، می توان با ائمه اطهار(ع) ارتباط برقرار کرده و از آنان یاری خواست و به این شکل روز  را مبارک کرده و گرفتاری ها و سختی های زندگی را رفع کنیم.

خیرات برای اموات علاوه بر کمک به فرد،حسنات بسیاری دارد

سعید شمس کارشناس علوم قرآنی گفت: خیرات برای اموات علاوه بر کمک به فرد عمل کننده، حسنات بسیاری دارد. پرونده اعمال انسان‌ها با مرگ‌شان بسته می‌شود و انجام خیرات، دعا برای اموات است. یعنی بازماندگان از این دنیا برای کسی که فوت می کند، ذخیره عمل می‌فرستند. همچنین با انجام خیرات، اجر نصیب بازماندگانی که بانی خیرات هستند، می‌شود.

وی افزود: اجر و ثواب خیرات برای افرادی که زنده هستند بیشتر به کار می آید و در عین حال به اموات نیز می‌رسد. بنده مومن می تواند آنچه را که خیر و صلاح و همچنین عاقبت بخیری اش در آن هست از خداوند متعال بخواهد و با عمل صالح و انجام کارهای خیر خود را به قرب و سربازی امام زمان(عج) نزدیک کند. 

هیچ دعایی به اندازه صلوات ثواب ندارد

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی رضایی گفت: نکته مهمی که می تواند ما را از مشکلات رهایی داده و علاوه بر اجر و ثوابی که دارد روح را نیز تزکیه دهد و به خدا نزدیکتر کند ذکر صلوات و دعای فرج است. هیچ دعایی به اندازه صلوات ثواب ندارد. فرستادن صلوات به عنوان بهترین دعا بسیار ساده است و در زمان استراحت، بیداری، حین انجام کار و خواندن درس، فرد می تواند این دعا را که جایگاه بسیار بالایی دارد بخواند. 

وی افزود: در بعضی روایات نقل شده است هر مشکلی دارید با صلوات بر محمد و آل محمد حل کنید. می توانید صلوات نذر کنید و به آرامش حل مشکلات برسید. 

این کارشناس علوم قرآنی درباره عمل نیک دیگر اظهار کرد: موضوع دوم که پروردگار بزرگ به آن توجه داشته صدقه است. توصیه به دادن صدقه و اشاره به منافع زیاد آن، در روایات متعدد آمده است. افزایش عمر و روزی انسان، ‌رفع بلا و افزایش معنویت در نفس از فواید این عمل پسندیده شمرده می شود. صدقه ای که صدقه دهنده برای رفع نیاز مستمند می دهد؛ قبل از اینکه به دست نیازمند برسد به دست خدا می‌رسد. 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی خاطرنشان کرد: افراد بسیاری از گرفتاری‌های خود را با صدقه رفع می‌کنند، درباره مشخص بودن زمان مرگ، روایت ها داریم اما با دادن صدقه خداوند به دلیل رأفت و محبتی که صدقه‌دهنده به نیازمند دارد، مرگش را به تأخیر می‌اندازد.