چگونگی خلق تفسیر قرآن توسط امام حسن عسکری(ع)

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خوش نظر درباره ولادت امام حسن عسکری (ع) گفت: در روایات مختلف از هشتم ربیع الثانی و 24 ربیع الاول به عنوان تاریخ تولد امام یازدهم سخن گفته شده است. این حضرت روز هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری در مدینه الرسول در خانه شریف امام هادی(ع) متولد شدند.

وی افزود: حضرت تا سال 243 که همزمان با حکومت بنی عباس و دوران خفقان بود در مدینه سکونت داشتند. در آن دوران شیعیان در سختی و محدودیت بودند بنابراین حضرت از زمان حیات پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) به امامت رسیدند اما حکومت ایشان را به بغداد در منطقه ای که خانه های لشکریان بنی عباس قرار داشت منتقل کرد که هم تحت نظر باشند و هم ارتباط با شیعیان برایشان سخت و ناممکن باشد.

این کارشناس علوم قرآنی با بیان روایات از ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: در روایتی به نقل از ابوجعفر محمد بن علی بن رضا آمده است که امام جواد(ع) فرمود: "پیشوای پس از من فرزندم علی(هادی) و فرمان او فرمان من است و پس از او فرزندش حسن پیشواست".

حجت الاسلام والمسلمین خوش نظر به روایت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره امام یازدهم پرداخت و افزود: ایشان نقل کرده اند که امام هادی(ع) فرمود: "پس از من فرزندم حسن پیشواست و پس از او امام دوازدهم حضرت مهدی(عج) است". هر یک از ائمه برای شیعیان درباره آینده صحبت کردند و باعث روشنگری شدند.

وی درباره تلاش ائمه به ویژه امام حسن عسکری(ع) خاطرنشان کرد: ایشان در دوران خفقان و سختی حکومت بنی عباس چاره ای نداشتند جز این که از روش هایی استفاده کنند تا ارتباطشان با شیعیان برقرار باشد و فقه، تفسیر و علم را به دست آنان برسانند به همین خاطر تفسیر قرآن منسوب به امام یازدهم از او به یادگار مانده است. گاهی اوقات نامه ها برای شیعیان به سختی و در داخل عصا و تور قرار داده می شد و به مقصد می رسید و برخی اوقات شیعیان در لباس تاجر و فروشنده دوره گرد خدمت امام حسن عسکری(ع) می رسیدند و این گونه بود که آموزه های دینی با سختی به آیندگان منتقل شد.