ثواب خواندن زیارت عاشورا، دعای کمیل و فاتحه بر مزار اموات در شب جمعه

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خوش نظر کارشناس علوم قرآنی درباره اعمالی که روح اموات را شاد می کند گفت: یکی از مهمترین اعمال در این باره این است که اگر بدهی بر گردن اموات است آن ها ابتدا پرداخت شود یعنی ورثه و کسانی که خبر دارند اقدام به پرداخت آن کنند و حلالیت بطلبند.

وی افزود: نماز، روزه و واجباتی که در آن دنیا برای میّت تاثیرگذار است انجام دهند. در مرحله بعد اگر واجباتی نماند اطرافیان برایشان قرآن بخوانند، بفهمند، درک کنند و ثواب آن را به اموات و گذشتگان هدیه کنند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره انجام اعمال برای شادی روح میت در شب جمعه اظهار کرد: بازماندگان شب های جمعه سری به مزار اموات بزنند و فاتحه ای برای آن ها بفرستند. اگر نمی توانند به مزار بروند، یادی از آن ها کنند که این حداقل عمل است که به آن ها می رسد و ثواب بسیار دارد. خیرات کنند، صلوات بفرستند، نماز بخوانند و ثواب آن را هدیه کنند. به دیگران کمک کنند، صدقه دهند و برای جوانان بیکار کار درست کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خوش نظر ادامه داد: بازماندگان زیارت عاشورا و ائمه اطهار(ع) را خوانده و ثواب آن را به روح اموات هدیه کنند. دعای کمیل در شب جمعه خوانده شود، یادی از گذشتگان کنند که ثواب آن مجلس به رفتگان می رسد.

وی درباره کوتاهی بازماندگان در قبال اموات توضیح داد: فرزندان میت وقتی ظلمی بکنند، کوتاهی کنند حلال و حرامی را جابه جا کنند علاوه بر این که خود را اذیت می کنند گذشتگان خود نیز مورد آزار قرارمی دهند.

کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که بازماندگان برای گذشتگان لعنت نفرستند. منظور وقتی است که بازماندگان کاری می کنند یا از آن ها کاری سر می زند که دیگران در برخورد با عمل آن ها گذشتگانشان را لعنت می کنند.