نسخه طلایی خروج از بن بست های زندگی

زندگی ما انسان ها زندگی است سرشار از فراز و نشیب .شاید روزی در اوج باشیم و روزی دیگر خبری از هیچ چیز در زندگی ما نباشد گاهی بدون هیچ مشکلی زندگی می کنیم و گاهی امواج متلاطم مشکلات به سوی ما هجوم می آورند گاهی همه راه ها در زندگی ما باز است و گاهی به هر دری میزنیم به بن بست می خوریم .

زندگی کردن بدون داشتن مشکلات کار سختی نیست و همه از عهده آن بر می آیند مثل همین زندگی های خیالی که برای افراد در سینمای ما می سازند و برای فردی که کمترین مزایاو حقوق را در جامعه دارد خانه ای چند صد متری با تمام امکانات قرار می دهند در حالیکه بسیاری از جوانان در حسرت اجاره کردن یک واحد 50 متری روز و شب تلاش می کنند و به سختی کار می کنند . آنچه عیار انسان ها را به خوبی می سنجد زندگی در مشکلات و بن بست هاست و اینکه برای رهایی از بن بست های زندگی چه تصمیمی می گیرند .

عکس العمل افراد در سختی ها و مشکلات متفاوت است عده ای تا به مشکلی برمی خورند از همه چیز نا امید میشوند بعضی همه نعمت هایی که در اختیار دارند فراموش می کنند و عده ای دیگر فقط در وقت مشکلات مومن می شوند و خدا خدا می کنند .

اما به راستی راه موفقیت در بن بست های زندگی کدام راه است ؟

نسخه های طلایی قرآن کریم در موارد متعددی یکی از مهمترین راه ها برای پشت سر گذاشتن بن بست ها ی زندگی را برای همه ما بیان می کنند. خداوند متعال در آیات الهی برای همه انسان ها نسخه ای طلایی معرفی کرده است که با عمل به این نسخه میتوان به راحتی تمام بن بست های زندگی را تخریب کرد .

1) (إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ: به راستى خدا بر ما منّت نهاده است. بى‌گمان، هر که تقوا و صبر پیشه کند، خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمى ‌کند.)( یوسف : 90)

2)(وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً:و هر کس از خدا پروا کند، [خدا] براى او راه بیرون‌شدنى قرار مى‌دهد.)( الطلاق : 2)

3)(وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْراً :هر کس از خدا پروا دارد [خدا] براى او در کارش تسهیلى فراهم سازد.)( الطلاق : 4)

4) (ذلِکَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ إِلَیْکُمْ وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْراً : این است فرمان خدا که آن را به سوى شما فرستاده است؛ و هر کس از خدا پروا کند، بدیهایش را از او بزداید و پاداشش را بزرگ گرداند.)( الطلاق : 5)

در طول تاریخ نیز وقتی افراد از مشکلات و سختی ها شکوه و زاری می کردند و همه راه ها را به روی خود بسته می دیدند پیامبران الهی برای افراد همین نخسه طلایی را بیان می کردند که مهمترین راه برای خروج از بن بست های زندگی ایمان و تقوای الهی و جبران کردن اشتباهات در زندگی است به عنوان نمونه وقتی قوم حضرت نوح از مشکلات و سختی ها به این پیامبر الهی شکایت می کردند حضرت در جواب آنها این گونه می فرمود:

( َقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا. یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا . وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا :پس گفتم که از پروردگار خود طلب آمرزش کنید که او همواره بسیار آمرزنده استتا آسمان (ابر) را بر شما پرباران فرستدشما را با اموال و پسران یارى کند و براى شما باغ‌ها و براى شما نهرها قرار دهد)(نوح 10.11.12)

نتیجه کلام اینکه در منطق قرآن کریم گناه و معصیت در زندگی مهمترین عوامل ایجاد بن بست در زندگی هستند و در مقابل جبران اشتباهات و تقوای الهی سبب تخریب تمام بن بست ها در زندگی انسان ها میشوند .