عملی که همه گره های زندگی را باز می کند

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری درباره نماز جماعت گفت: آن چه در بین آیات قرآن کریم راجع به فضیلت نماز بیان شده به اندازه ای است که پروردگار عالم موحدان را به اقامه نماز جماعت دعوت می کند.

وی در همین راستا افزود: در آیات زیادی از قرآن کریم بیان شده است که نماز برای خدا، آرامش بخش و خود نیز یک ذکر است حتی از برخی نمازها به اسم ذکر نام برده شده است و پروردگار عالم به این مسئله آن قدر دقت دارند که تعداد نماز را در آیات کریمه قران بیان کرده اند و مشخصات وقت نماز را در برخی آیات با عباراتی مثل صلاة الوسطی و أَقِمِ الصَّلاةَ مطرح می کنند و این نشان از اهمیت نماز دارد.

این کارشناس علوم قرآنی درباره ابعاد مختلف نماز اظهار کرد: در قرآن کریم بر کسانی که نماز را سبک می شمارند اشاره دارد. سبک شماری نماز موارد متعددی دارد از جمله نخواندن نماز در اول وقت، یکی از اساسی ترین مواردی که به آن اشاره شده برپایی نماز جماعت است و یکی از شاخه های اصلی این موضوع است و گفته شده که خواندن نماز به جماعت رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهاری به فرمایش پیغمبر اکرم(ص) اشاره و بیان کرد: کسانی که در نماز جماعت شرکت می کنند مانند کسانی هستند که در صف اول جهاد پشت سر رسول خدا در یک مبارزه شرکت می کنند. در عظمت نماز جماعت بیان شده است که اگر ده نفر جمع شده و نماز جماعت به جا آورند هیچ ملکی توانایی نوشتن ثواب این نماز را ندارد.پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: اگر بر امتم سخت نبود چند مسئله را واجب می کردم که اولین آن نماز جماعت است.

وی ادامه داد: افراد اگر در نماز جماعت دقت کنند و به شیرینی و حلاوت آن دست پیدا کنند به حالات متفاوتی دست پیدا می کنند. شاید در ظاهر ادای نماز و نماز جماعت تکرار باشد اما به معنای درجا زدن نیست بلکه به معنای این است که این تکرار شما را بالا می برد. مانند سمباده خوردن است یعنی وسیله ای زبر که به واسطه سمباده صیقل می خورد.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: نمازگزار براساس تکرار در این نماز به درجات بالا می رسد. پله اول یک برج با پله آخر آن یکی نیست و اتفاقا در این مسیر آسانسور به سرعت فرد را به هدف می رساند. نماز جماعت کار آسانسور را می کند و انسان را به سرعت به تقرب الهی نزدیک می کند، گره های زندگی فرد را باز می کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهاری خاطر نشان کرد: تاکید ائمه اطهار(ع) بر نماز جماعت به این خاطر است که به این واسطه مردم مشکلات یکدیگر را حل کنند و این سفارش پیامبر(ص) به جریان نماز بالاخص نماز جماعت است. جوانی که در صف نماز جماعت حاضر می شود خداوند بزرگ قول کمک و گره گشایی داده است. ان شا الله کسانی که بر برگزاری نماز جماعت ارزش قائل هستند بیشتر شده و از این نعمت بیکران الهی که خداوند عنایت کرده بهره عالی ببرند.