وقتی "صله رحم" اسیر شبکه های اجتماعی می شود

معنای لغوی"رحم"، زهدان به معنی جای کودک در شکم مادر را گویند.

واژه رحم، در صله رحم استعاره برای قرابت و خویشاوندی است. چرا که آن‌ها از یک رحم متولد شده­‌اند و مراد از رحم یعنی نسبت شناخته شده بین آن دو وجود داشته باشد هر چند نسبت دوری با هم داشته باشند. معنای اصطلاحی صله رحم، اتحاد خویشاوندان و اقوام و دیدار خویشاوندان است.

در اهمیت صله رحم همین بس که پیامبر اکرم(ص)، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است؛ هر چند که در این مسیر سختی‌های فراوانی ببینند و راه‌شان از یک‌دیگر بسیار دور باشد. هم‌چنین صله رحم را بخشی از دین دانسته و فرموده­‌اند که هر کس آن را به‌ جا نیاورد دین او ناقص است. جابر از حصرت باقر(ع) روایت کرده که رسول خدا(ص) فرمود­ه­‌اند:

«به حاضر و غایب امتم و آن‌هایی که هنوز به دنیا نیامده­‌اند بگویید تا روز قیامت سفارش می­‌کنم که صله رحم را به جا آورند، اگر چه راه‌شان به سوی هم‌دیگر یک سال فاصله داشته باشد؛ زیرا صله رحم از دین است.

با وجود این همه سفارش و خیرو برکاتی که بزرگان دین اسلام درباره صله رحم فرموده اند این امر دینی در دنیای امروز کم کم به خاطره ها سپرده شده و یا کم رنگ تر از همیشه به حیات خود ادامه می دهد .

اگر به میهمانی های امروز خود توجه کنید خواهید دید که دیگر خبری از آن همه شادی و نشاط ، گفتگوهای درون خانوادگی و خویشاوندی، حل کردن مشکلات جوانان ، جویا شدن از احوال بزرگ تر ها و خیلی موارد دیگر ، دیگر به چشم نمی خورد، چرا که تنها جسم ما در میهمانی ها است و روح و فکرمان در دنیای مجازی و به ویژه در شبکه های اجتماعی است که روز به روز بر ما سلطه پیدا می کنند .

یادمان رفته است که فلسفه ی نهفته در این دید و بازی ها چیست !!!


بیشتر بخوانید : عملی که روزی را زیاد کرده و مرگ را به تأخیر می اندازد


در گذشته فرزندان کوچکتر خانواده لحظه شماری می کردند تا به خانه بزرگتر ها و بستگان خود بروند، اما در دنیای کنونی برای بردن فرزندان باید به آنها التماس کرد تا به خانه عمو و دایی ، خاله ، عمه و مادر بزرگ و پدر بزرگ بیایند ، چرا ؟ چون می گویند حوصله نداریم ، اما برای وقت صرف کردن در شبکه های اجتماعی وقت فراوان دارند و یا اگر هم به مهمانی بیاند ، اولین سوالی که در برخود با بستگان می پرسند این است که پسورد وای فای شما چند است !!!!!!!

با کمی تامل می توانیم دریابیم که اگر فلسفه وجودی این شبکه های اجتماعی بر پایه پیشرفت جوامع بشری بنا نهاده شده است ، اما با حذف خرده فرهنگ ها و یا فرهنگ های اصیل دینی و ملی و میهنی جوامع هدف باعث کم رنگ تر شدن همین باورهایی می شوند که بزرگان دین در طول تاریخ بارها و بارها بر استمرار آن تاکید کرده اند چراکه پیشرفت واقعی تنها و تنها عمل کردن صحیح و درست به این آموزه های دینی است و نه افراط و تفریط.

آثار و برکات صله رحم :

زیاد شدن عمر انسان

یکی از فواید دنیوی صله رحم این است که خداوند به خاطر این کار، عمر انسان را زیاد می‌­کند و دچار مرگ ناگهانی نمی­‌شود. از محمد عبیدالله روایت شده که حضرت رضا(ع) می­‌فرمایند: «مردی از عمرش ۳ سال مانده بود. وی صله رحم می­‌کند و خداوند آن را به سی سال تبدیل می‌­کند، که خداوند هر چه خواهد می­‌کند.»

دفع بلا و زیاد شدن دارایی

اگر بخواهیم از بلاهای فردی و اجتماعی در امان باشیم و در تیررس انواع بلاها قرار نگیریم یکی از بهترین راه‌ها همان صله رحم است. حضرت امام باقر(ع) می‌­فرمایند: «صله رحم اعمال را پاک، اموال را بسیار، بلاها را بر طرف می‌­کند و حساب را آسان کرده و اجل را عقب می­‌اندازد.»

نیکویی اخلاق و پاکی جان

صله رحم باعث از بین رفتن کینه­‌ها می­‌گردد. چرا که از نزدیک هم‌دیگر را می­‌بینیم و حس می‌کنیم و با هم رابطه برقرار می­‌کنیم و این ارتباط، رفتارمان را نیکو جلوه می­‌دهد و در سخن گفتن‌هاست که گره­‌های سوءظن و کینه باز می­‌شود و جایش را صفا و صمیمیت پر می­‌کند. حضرت امام صادق(ع) می­‌فرمایند: «صله رحم اخلاق را نیکو، دست را بخشنده، جان را پاکیزه، روزی را افزون کرده و اجل را عقب می‌اندازد.»

حال با شماست که فرهنگ های اصیل خود را به شبکه های اجتماعی بفروشید و یا دیگران را به استفاده منطقی از آنها تشویق نمایید .