از سوغاتی های فوق العاده ماه رجب بهره مند شوید

اگر انسان با دیده ی بصیرت و آگاهی به زندگی خود بنگرد متوجه خواهد شد در تمام عمر خویش، زیر بارش رحمت الهی قرار دارد. نعمت های مادی و معنوی که زندگی بدون آنها غیر ممکن و طاقت فرسا خواهد بود. در بین ایام سال روزها و ماه هایی وجود دارد که سرعت پذیرایی و ریزش رحمت الهی دو چندان می شود و انسان را غرق در رحمت و مغفرت الهی می کند. به طوری که گویی انسان به صورت vip مورد پذیرش الهی قرار می گیرد. یکی از این ایام  پر خیر و برکت ماه رجب است، ماه با فضیلتی که (حتى) در زمان جاهلیت به آن احترام مى‌ گذاردند.[1]

در اهمیت روزه داری در این ماه شریف همین بس که در منابع روایی از پیامبر گرامی اسلام (صلی لله علیه و اله) نقل شده است: «ماه رجب، ماه برگزیده خدا از میان ماه ‌هاست و آن، ماه خداست. هر کس ماه رجب را بزرگ بدارد، فرمان خدا را بزرگ داشته است و هر که فرمان خدا را بزرگ بدارد، [خدا] او را وارد بهشت ‌هاى پُرنعمت مى ‌کند و رضایت بزرگ ‌ترِ خویش را براى او واجب مى‌ سازد.»

ماه رجب و پذیرایی خاص الهی

در عالم هستی رازهایی نهفته است که حقیقت و چیستی آنها برای انسان خاکی روشن نیست، یکی از این اسرار مهم، پذیرایی خاص الهی در ماه مبارک رجب است، در منابع اسلامی روایات فراوانی در اهمیت این ماه الهی وجود دارد که انسان را متحیر و مشتاق بهره گیری از آن می کند.

در روایتی بسیار زیبا و ارزشمند از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) نقل شده است که فرمودند: «رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ (الأصَبُّ)، یَصُبُّ اللّه ُ فیهِ الرَّحمَةَ على عِبادِهِ؛[2] رجب ماه ریزان خداست ؛ خداوند در این ماه رحمت[خود] را بر بندگانش فرو مى ریزد.»

همچنین در منابع روایی جناب راوندى- به نقل از ابن عبّاس-: آورده است: «ماه رجب که فرا رسید، پیامبر خدا، مسلمانان را دور خود جمع کرد و میان آنان به سخنرانى پرداخت، خدا را حمد و ثنا گفت و از پیامبران پیشین، یاد کرد و بر آنان، درود فرستاد. سپس فرمود: «اى مسلمانان! ماه بزرگ و مبارکى بر شما سایه افکنده است و آن، ماهى سرشار از رحمت است. در این ماه، رحمت بر کسى فرو مى‌ ریزد که او را بندگى کند، نه بر بنده مشرک، و نه بر کسى که در اسلام، بدعت‌ گذار است.»[3]

فرشته جارچی در ماه رجب

در بین انبوه روایاتی که گویای اهمیت و جایگاه ماه رجب است، یک روایت خاص وجود دارد که انسان های گنهکار و پشیمان را امیدوار بخشش و مناجات و ارتباط با خدا در این ماه خاص می کند.

در منابع روایی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) نقل شده است: «خداوند در آسمان هفتم، فرشته ‌اى گماشته است که به آن، «داعى» گویند، و چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى ‌دهد: «خوشا بر ذاکران! خوشا بر طاعت کنندگان!.»، خداوند نیز مى ‌فرماید: «من، همنشین کسى هستم که با من، همنشین باشد، و مطیع کسى هستم که اطاعتم کند، و آمرزنده کسى هستم که از من آمرزش بخواهد. ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر که مرا در این ماه بخواند، پاسخش مى‌ گویم، و هر که از من[چیزى‌] بخواهد، عطایش مى ‌کنم، و هر که از من هدایت جوید، راه ‌نمایش خواهم بود. این ماه را رشته‌اى‌ (ریسمانى) بین خودم و بندگانم قرار داده ‌ام. هر کس به این رشته (ریسمان) چنگ زند، به من مى ‌رسد.»[4]

سوغاتی های فوق العاده ماه رجب

آن دسته افرادی که وقت را غنیمت شمرده و به جایگاه و اهمیت ماه رجب معرفت و آگاهی پیدا کردند، بهترین توشه و سوغاتی را از این ماه رحمت قسمت خود کردند، سوغاتی های فوق العاده ای که عارفان طریق الی الله یک سال تمام را به انتظار حلول این ماه شریف نشسته اند.

در منابع روایی جناب راوندى- به نقل از ابن عبّاس-: آورده است: «ماه رجب که فرا رسید، پیامبر خدا، مسلمانان را دور خود جمع کرد و میان آنان به سخنرانى پرداخت، خدا را حمد و ثنا گفت و از پیامبران پیشین، یاد کرد و بر آنان، درود فرستاد. سپس فرمود: «اى مسلمانان! ماه بزرگ و مبارکى بر شما سایه افکنده است و آن، ماهى سرشار از رحمت است. در این ماه، رحمت بر کسى فرو مى‌ ریزد که او را بندگى کند، نه بر بنده مشرک، و نه بر کسى که در اسلام، بدعت‌ گذار است.»

1- نجات از جهنم و جواز ورود در بهشت: از جمله روایات امیدوار کننده ای که در منابع روایی گویای اهمیت ماه رجب است، روایاتی است که اهمیت روزه داری را در این ماه به بندگان خدا یادآور می شود. 

در اهمیت روزه داری در این ماه شریف همین بس که در منابع روایی از پیامبر گرامی اسلام (صلی لله علیه و اله) نقل شده است: «ماه رجب، ماه برگزیده خدا از میان ماه ‌هاست و آن، ماه خداست. هر کس ماه رجب را بزرگ بدارد، فرمان خدا را بزرگ داشته است و هر که فرمان خدا را بزرگ بدارد، [خدا] او را وارد بهشت ‌هاى پُرنعمت مى ‌کند و رضایت بزرگ ‌ترِ خویش را براى او واجب مى‌ سازد.»[5] 

و یا اینکه جناب صدوق در کتاب ثواب اعمال و عقاب اعمال از موسی بن جعفر (علیه السلام) نقل می کند: «کسى که یک روز در ماه رجب روزه بگیرد، آتش جهنّم به اندازه یک صد سال از او فاصله مى ‌گیرد، و کسى که سه روز (در این ماه) روزه بگیرد، بهشت براى او واجب مى ‌شود.»[6]

2-چند برابر شدن حسنات و محو شدن گناهان: عبادت و بندگی در این ماه خدا، و طلب عفو بخشش از باری تعالی، از اهمیت و ارزش صد چندان برخوردار است، چرا که بنا به آموزه های روایی در این ماه حسنات چند برابر می شود و در مقابل روزه داری و ارتباط با خدا گناهان بخشیده می شود؛ کما اینکه جناب صدوق از موسی بن جعفر(علیه السلام) نقل می کند: «رجب ماه عظیمى است، که خدا حسنات را در آن دو چندان مى‌ سازد، و گناهان را در آن محو مى‌ کند.»

پی نوشت: 

[1].ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص54. 

[2]. عیون أخبار الرضا (علیه السلام): ج‌2، ص71، ح331.

[3]. بحار الأنوار، ج‌94، ص47، ح33.

[4].إقبال الأعمال، ج‌2، ص628. 

[5]. کنزالعمّال: ج 12 ص 323 ح 35217. «خِیَرَةُ اللَّهِ مِنَ الشُّهورِ شَهرُ رَجَبٍ، وهُوَ شَهرُ اللَّهِ، مَن عَظَّمَ شَهرَ رَجَبٍ فَقَد عَظَّمَ أمرَ اللَّهِ، ومَن عَظَّمَ أمرَ اللَّهِ أدخَلَهُ جَنّاتِ النَّعیمِ، وأَوجَبَ لَهُ رِضوانَهُ الأَکبَرَ»

[6]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،  ص53. «مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ‌ عَنْهُ النَّارُ مَسِیرَةَ مِائَةِ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة»