حکم شرعی رانندگی بدون داشتن گواهینامه

در ادامه به برخی سوالات شرعی درباره شرایط و قوانین رانندگی و رعایت نکردن آنها می پردازیم؛

استفتاء از مقام معظم رهبری

پرسش: مخالفت با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و به‌طور کلی همه قوانین دولتی چه حکمی دارد؟ و آیا موارد ترک عمل به قوانین از موارد امر به معروف ونهی از منکر محسوب می‌شوند؟

پاسخ: مخالفت با قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامی که به‌طور مستقیم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته ‌اند و یا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شده ‌اند، برای هیچکس جایز نیست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در این خصوص، بر دیگران تذکر و راهنمایی و نهی از منکر لازم است (البته با وجود شرایط نهی از منکر).

پرسش: آیا با این وجود رانندگی بدون گواهی نامه حرام است؟ آیا نشستن در ماشین و یا موتور چنین افرادی هم حرام است؟

پاسخ: از آنجایی که رانندگی بدون گواهینامه خلاف مقررات است، حرام است و درجایی که نشستن درماشین چنین فردی، تایید گناه باشد و یا ترک سوارشدن بر وسیله نقلیه او،نهی از منکر محسوب نشود،همراه شدن با چنین شخصی جایز نیست.

سوال: اگر شخصی از قوانین راهنمایی و رانندگی تخلف کند ولی به خاطر دور ماندن از چشم پلیس جریمه نشود ، آیا پول جریمه که باید پرداخت می شده، به منزله ی مال حرام هست؟

پاسخ: از این جهت که قوانین و مقررات را رعایت نکرده،فعل حرامی مرتکب شده است ولی تصرف در اموالش به منزله مال حرام نیست.

استفتاء ار آیت‌الله سیستانی

پرسش: حکم رانندگی کردن بدون گواهینامه در شب آخر وقت  و در کوچه های فرعی؟

پاسخ: اشکال دارد مگر اینکه مأمور مسئول اجرای قانون به موجب صلاحیت ها در اجرای آن مسامحه می کند.

پرسش: آیا رانندگی برای خانم ها جایز است ؟

پاسخ: رانندگی برای زن با حفظ حجاب اسلامی و سایر شئون جایز است .

پرسش:مدتی است که در شهر تهران شاهد هستیم که موتور سوارانی مبادرت به مسافر کشی خصوصاً در محدوده مرکزی شهر و حوالی بازار می نمایند. سؤال این است که با توجه به ممنوعیت احتمالی این کار از نظر قوانین راهنمایی رانندگی معامله فیمابین در این خصوص چگونه است. همچنین در مورد ماشین های شخصی که مبادرت به مسافرکشی می نمایند، خصوصاً ماشین های شخصی فاقد طرح ترافیک در داخل محدوده طرح ترافیک و در ساعات طرح؟

پاسخ: اگر قانون مذکور برای مصلحت عموم لازم باشد مخالفت با آن جایز نیست.

پرسش: آیا زن با حجاب تنها می تواند از مرد نامحرم رانندگی یاد بگیرد در صورتی که هنگام آموزش، بیم وقوع در حرام هم نباشد؟

پاسخ: با وجود ایمنی از فساد، جایز است.

پرسش: آیا مخالفت با قوانین و مقررات جایز است؟

پاسخ: مخالفت با قوانین دولت در چند مورد جایز نیست:

۱- در مورد تصرف در اموال دولت مانند گرفتن حقوق کامل با تخلف از حضور تمام وقت رسمی.

۲- در صورت مخالفت با مقتضای عقد یا شرطی که شرعا نافذ باشد یا با تنفیذ حاکم شرع نافذ شده باشد مانند شروطی که ضمن معامله است ومخالف حکم شرع نیست.

۳- اگر موجب اخلال در نظام جامعه باشد مانند قوانین راهنمایی و رانندگی.

۴- اگر مستلزم مفسده مهمی باشد که شرع به آن راضی نیست مثلا اگر مستلزم هتک اسلام یا مسلمین یا مذهب تشیع یا پیروان آن باشد یا موجب زیان رساندن به نفوس محترم باشد ومانند آنها.

واما اگر مخالفت با قوانین دولت مستلزم هیچ کدام از این امور وامثال آن نباشد پس اگر مخالف شرع باشد ارزش واعتباری ندارد؛ اما اگر مخالف شرع نباشد معظم له اجازه آن را نمى دهند ودر این صورت رجوع به فقیهى دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم جایز است.

انتهای پیام/