عواملی که باعث انحراف انسان می شود

حجت الاسلام والمسلمین وحیدی کارشناس علوم قرآنی درباره عواملی که باعث انحراف انسان ها می شود، گفت: یک عامل انحراف تابع هوای نفس بودن است یعنی افراد به تبعیت از هوای نفس خود از مسیر صراط مستقیم به انحراف کشیده شوند. از حضرت رسول (ص) روایت شده است که می فرمایند: " َعدى‌ عَدُوِّکَ نَفسُکَ الَّتى بَینَ جَنبَیک"؛ "دشمن ترین دشمن های هر انسانی نفس اوست که او را به گناهان می کشاند".

این کارشناس علوم قرآنی به تقسیم بندی عوامل انحراف پرداخت و اظهار کرد: تبعیت از هوای نفس مهمترین عامل درونی از عوامل انحراف است. در عوامل بیرونی نیز دوست به عنوان عامل انحراف محسوب می شود؛ یعنی شما با شخصی که نفعتان در آن نیست، دوست می شوید و رفاقت می کنید؛ در حالی که نمی دانید خیر شما در چیست.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدی ادامه داد: در روز قیامت انسان حسرت می خورد و می گوید: "یَا وَیْلَتَىٰ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا". "ای کاش من فلانی را دوست خود انتخاب نکرده بودم به این دلیل که  بنا بر عبارت "َقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَ"  از وقتی با او رفیق شدم من را از یاد خدا دور کرد.

وی درباره شیطان به عنوان عامل دیگر انحراف بیان کرد:  یکی دیگر از عوامل انحراف، شیطان و ابلیس است. در آیات قرآن کریم آمده است: "إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا". "شیطان دشمن شماست" و در بعضی آیات می فرماید: "دشمن آشکار شماست حالا که دشمن آشکار شماست او را به عنوان دشمن بنگارید و معامله دشمنی با وی انجام دهید".

این کارشناس علوم قرآنی به عامل مهم دیگری که مرسوم است اشاره و توضیح داد: علاوه بر این موارد؛ تبعیت از آباء و اجداد است که به  نوعی تبعیت از آداب و رسوم و تبعیت از خرافات محسوب می شود.  در آیات قرآن آمده است: "در روز قیامت پرسش می شود چرا بت می پرستیدید؟" پاسخ می دادند: "آباء و اجداد ما بت پرست بودند که ما نیز بت پرست شدیم". این یعنی تبعیت جاهلانه از گذشتگان بسیار وجود دارد که در نتیجه چنین تبعیتی خداوند در قرآن به آن اشاره می کند. تقلید کورکورانه یکی دیگر از عوامل انحراف انسان است که ان شاءالله خداوند ما را از همه این عوامل دور بگرداند.