چع اعمالی انجام دهیم تا جز زیانکاران نباشیم؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی کارشناس علوم قرآنی درباره زیانکاری گفت: همان طوری که در سوره مبارکه والعصر آمده است: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، وَالْعَصْرِ، سوگند به این زمان.  إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ، که آدمی در خسران است. الَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ، مگر آنها که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند و یکدیگر را به حق سفارش کردند و یکدیگر را به صبر سفارش کردند".

وی درباره شرایط دوری از زیانکاری اظهار کرد: تمام انسان ها در عالم هستی در معرض زیان کاری هستند مگر 4 گروه  که زندگی شان و در دوران عمر جزو زیانکاران محسوب نمی شوند. طبق این آیات اولین گروه که از ضرر و زیان در امانند مومنین و معتقدان به خداوند هستند. این گروه در زندگی به خداوند توجه دارند، به یاد او هستند و همه زندگی شان بر مبنای خداوند است. این گروه زیان نمی کنند و البته به دنیا هم چشمداشتی ندارند.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: گروه دوم که زیان نمی بینند و در سوره والعصر ذکر شده کسانی اند که عمل صالح انجام می دهند. اعمالی که برای رضای خدا و برای رسیدن به خداوند باشد عمل صالح است. عمل صالح شامل دستگیری از کسی، خدمتی به کسی یا دادن قرض الحسنه و عواملی از این دست برای رضای خداست.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی درباره دو  گروه دیگر بیان کرد: دو گروه دیگر کسانی اند که به حق عمل می کنند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند و طبق این آیات کسانی اند که یا به دلیل فقر یا به دلیل فشار دشمن وصیت به صبر و پایداری می کنند.

وی در ادامه افزود: این چهار گروه ضرر و زیانی در عمر خود متحمل نمی شوند و همیشه نافع هستند چه بسا کسانی وجود دارند که خودشان فکر می کنند کارهای خوبی در دنیا انجام می دهند اما هر گامی که برمی دارند شاید بهره دنیوی و آبادانی دنیوی برایشان داشته باشد اما ضرر دنیوی و اخروی گریبانگیرشان می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی با اشاره به آیه "لا تفسدوا فی الارض، بر روی زمین فساد نکنید" خاطر نشان کرد: به ما دستور داده شده است فساد و گناه در زمین نکنیم و مشکلی پیش نیاوریم. ما خلق شده ایم جهان را اصلاح کنیم در حالی که الان مستکبران و منافقان دستشان به خون مسلمانان جهان آلوده است و معتقدند برای نجات انسان ها آمده اند. شاید این آیه برای این دسته از آدم ها نازل شده است.