شب‌های قدر فرصتی برای انس با قرآن

 حجت‌الاسلام والمسلمین عطاءالله میرزاده کارشناس علوم قرآنی  درباره بهره‌برداری از شب‌های قدرگفت: ماه رمضان از هزار ماه برتر است و از سوی دیگر یک لحظه تفکر از هفتاد سال برتر است بنابراین اگر این‌ موارد را کنار هم بگذاریم با توجه به اینکه خدای منّان شرایط بهره برداری چند برابری از ماه رمضان را فراهم کرده است می‌توانیم در بهره برداری از آن موفق باشیم.

وی در همین راستا افزود: ممکن است فردی اظهار غفلت کرده و بگوید تا 50 سال زندگیم حواسم نبوده است به آنان گفته می‌شود می توانید در شب قدر با خدا ارتباط برقرار کنید که از 80 سال زندگی برتری دارد و لازمه آن، این است که با قرآن مانوس باشید چرا که دلیل برتری این شب انس مردم با قرآن است. شاید از محدود شب‌هایی که اکثر مردم با قرآن مانوس‌اند شب‌های قدر است. 

این کارشناس علوم قرآنی درباره برتری شب‌های قدر اظهار کرد: خداوند در آیه 57 سوره یونس می فرماید: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ". "ای مردم عالم، به حقیقت نامه‌ای که همه پند و اندرز و شفای دلها و هدایت و رحمت بر مؤمنان است از جانب خدایتان آمد." دلیل برتری شب‌های قدر بر ماه‌های دیگر این است که دل‌هایی که سال‌ها بیمار هستند در این یک شب سالم می‌شوند و روی به سوی خداوند می‌آورند. این دل‌ها در شب‌های قدر می‌توانند از طریق انس با خدا و قرآن مشکلشان حل شود در حالی که یک نفر از حل مشکل خود یا درمان بیماری اش عاجز شده است در حالی که دوای درد آن فرد شاید یک دقیقه راز و نیاز با خدا در این شب‌هاست.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین میرزاده با اشاره به بیماری‌های دلی افراد توضیح داد: کینه، حسادت، غیبت و امثال این صفات ممکن است مانع پیشرفت و بیمار شدن در طول عمر انسان شود. به گفته خداوند شفای همه این دردها نزد او است. این ارتباط برای شفا و مانوس شدن با قرآندر شب‌های قدر مهیا می‌شود. قرآن کتاب معجزه، هدایت و شفاست. برتری شب قدر در این است که فرد در یک لحظه و با همان تفکر ارزشمند که عظمتی چند برابر از عبادت دارد در ارتباط با خداوند به مسیر هدایت وارد و عاقبت به خیر شود. 

وی درباره غفلت افراد پس از شب‌های قدر در طول سال بیان کرد: در کنار اینکه برخی افراد پس از این شب‌ها بر اعمال سالیانه خود دقت نظر دارند اما افراد زیادی در اعمال خود دچار غفلت می‌شوند.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به طریقه زندگی روزه‌داران و افراد غیر روزه‌دار افزود: اگر ماه رمضان را سفر فرض کنیم افراد برای اینکه به سفر بروند برای لحظه به لحظه آن برنامه ریزی کرده و از ابتدای مسیر توشه سفر را برمی‌دارند. خاصیت شب قدر این است که ما بار سفر یک سال خود را می‌بندیم، یعنی وقتی شب قدر با قرآن انس می‌گیریم و این کتاب ما را به پرهیز از دروغ، غیبت، زخم زبان، تهمت و مال حرام امر می‌کند، احسان به والدین، رعایت حق همسایه و عمل به دیگر واجبات را داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات ما در انجام این امور غفلت می‌کنیم و دلیل این غفلت ارتباط کم ما با قرآن پس از ماه مبارک رمضان است. وقتی ارتباط با قرآن کم شود منبع شفا و درمان به دلیل غفلت افراد ادامه پیدا نمی کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزاده با اشاره به راهکارهایی برای حفظ ارزش ماه رمضان خاطرنشان کرد: متاسفانه طبیعت انسان این است که اگر از شرایطی فاصله بگیرد دچار فراموشی می‌شود بنابراین برای دور بودن از این وضعیت باید در ادامه ماه رمضان با قرآن ارتباط خود را حفظ و به آن عمل کنیم.