خصلتی که سپر همه بلا‌ها و گرفتاری‌ها برایتان خواهد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی درباره اهمیت و جایگاه صداقت گفت: صداقت موضوعی است که بیشتر ائمه اطهار(ع) در باب آن سخن گفته‌اند. نکته جالب این است که در قرآن کریم به اهمیت صداقت اشاره و به انجام آن تاکید شده است.

وی در همین راستا افزود: ‌خداوند در قرآن کریم به دفعات به موضوع صداقت پرداخته است. خداوند همه انسانها را به رعایت صداقت و دوری کردن از دروغ گفتن دعوت کرده است. قرآن کریم کلید همه بدیها را دروغ معرفی می کند. خداوند در قرآن می‌فرماید از سخن‌های بی اساس پرهیز کنید و در سوره نحل می‌فرماید کسانی که سخنان دروغ را به خداوند نسبت می‌دهند کسانی اند که به قرآن خداوند ایمان ندارند و از دروغگویان اند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره صداقت نداشتن و دوری از رحمت خداوند، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرمایند انسان دروغگو از رحمت خداوند دور است. در روایات اسلامی دروغ گفتن، را در ردیف شرک به خداوند بیان کرده اند به تعبیر امام حسن عسکری(ع) تمام پلیدی ها در خانه‌ای جمع شده که کلید آن دروغ است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین بهاری توضیح داد: داشتن صداقت و راستی سپر همه بلاها و گرفتاریها است. روایت‌هایی وجود دارد که دروغ گفتن را برابر با مورد لعن بودن فرشتگان، علامت نفاق، ناسازگار بودن با ایمان و از بین بردن ایمان انسان بیان کرده است.  آیه ان الله مع الصادقین از مصادیق تقویت ایمان راستگویان است. خداوند راستگویان را تعریف و تمجید و از آنان سپاسگزاری کرده است.

وی در پاسخ به این موضوع که گفتن هر بیان صادقانه‌ای درست است یا خیر، خاطرنشان کرد: در روایات متعددی انسانها دعوت به سکوت شده‌اند. از ائمه معصومین(ع) روایت شده که تا از شما پرسیده نشده است سکوت کنید و هر حقیقتی را بیان نکنید. داشتن صداقت و راستی در همه‌جا نیکو و پسندیده است اما در شرایطی که با گفتن حق، مفسده ایجاد شود روایات اسلامی ما را به سکوت  دعوت کرده است.