اهمیت زیارت سیدالشهدا برای امام علی النقی(ع)

ابراهیم بهاری کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: به تعبیری، شخصیت بزرگوار و وجود مبارک "امام هادی (ع)" نگارنده اساسنامه شیعه است و تفکرات وی و سیره آن بزرگوار به عنوان اساس دین شیعه بوده  و در زیارت ایشان یعنی زیارت جامعه کبیره بر ما ارزانی شده است.

وی ادامه داد: مجموعه دوره زندگی "امام هادی (ع)" را به چند قسمت می‌توان تقسیم کرد، دوره‌ای که با وجود مبارک "امام جواد (ع)" بودند سپس دوره‌ای که به امامت رسیدند همچنین دوره‌ای که در دوره امامت‌شان با اختناق و سختگیری‌ها و فشار‌های بی حد متوکل عباسی رو به رو بودند.

این کارشناس تصریح کرد: سفارشات موکد و تاکیدات مهمی درباره زیارت امام معصوم بالاخص زیارت سید الشهدا (ع) برای ما بیان شده؛ در تاریخ مشهور است که وجود مبارک امام هادی(ع) در آن زمان کسالتی داشته و ایشان سوال کرده‌اند آیا کسی هست خودش را به کربلا برساند؟ اطرافیان ایشان گفتند آقا برای چه می‌پرسید؟ ایشان فرمودند که برود در زیر قبه سید الشهدا (ع) برای شفای من دعا بکند. اطرافیان گفتند که آقا شما خودتات امام هستید و خودتان می‌توانید دعا کنید، امام بزرگوار فرمودند: خدا اجابت دعا را زیر قبه سید الشهدا (ع) قرار داده است.

بهاری افزود: یکی از خصوصیات دیگر حضرت در نامشان نهفته است، معنی نام امام هادی (ع) یعنی هدایتگری، دعوت جامعه به خیر وصلاح و امام هادی (ع) این امر را در زیارت جامعه کبیره به وضوح و به روشنی برای ما بیان کرده است.

وی اظهار کرد: حضرت می‌فرمایند با محبتی که شیعیان به ما دارند، پروردگار متعال گناهان آن‌ها را ذوب می‌کند. این مساله  نشان می‌دهد که چقدر امامان بزرگوار به شیعه علاقه داشتند و در اصل می‌توانیم بگوییم که این علاقه هم از جانب شیعه هم از جانب ائمه (ص) متقابل بود.

کارشناس ارشد علوم قرآنی تصریح کرد: امام هادی (ع) در سن جوانی به شهادت رسیدند. امام هادی (ع) و چه امام جواد (ع) و چه امام عسگری(ع) هر سه این بزرگواران عمر کوتاهی داشتند و به دلیل اختناق حکومت عباسی جان عزیزشان را از دست دادند. ارتباطاتشان با مردم کم بوده و عمدتا با واسطه با مردم در رابطه بودند ، حتی در سامرا امام در میان خانه زندانی بودند.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که شخصی می‌گوید رفتم تا به محضر امام هادی (ع) برسم، اما وقتی وارد شدم در آن اتاقی که امام حبس بودند؛ وسط اتاق قبری هم کنده شده بود، گریه کردم، امام فرمودند که گریه نکن ناراحت نباش من را در این قبر قرار نمی‌دهند و من اینجا نخواهم مرد و این را فقط برای اذیت من انجام دادند.

بهاری بیان کرد: یکی از آثار هدایتی "امام هادی (ع) " وجود مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی است که به عنوان سفیر ایشان در ایران دعوت جامعه را پذیرفتند و آثار حضرت عبدالعظیم حسنی را می‌توانید امروز به آشکارا و به روشنی ملاحظه کنید، از همان روز ورود به ری تا کنون آثار گرانبهایی داشته اند، لذا "امام هادی (ع) " در سامرا ماندند، اما غریبانه در منزل خودشان از دنیا رفتند و در منزل خودشان به خاک سپرده شدند.

وی خاطرنشان کرد: امروز هر کسی هم که به سامرا مشرف می‌شود تا امام را زیارت کند بداند که به منزل امام وارد می‌شود و منزل امام هم به عنوان یک بیت امن است. انشاءالله این ایام که ایام ولادت این امام عظیم الشان است این درس را به ما بدهد که بتوانیم سیره یکایک این بزرگواران را در زندگانی پیاده کرده و از رفتارهایشان و  دستوراتشان درس‌های زندگی را فرا بگیریم انشاءالله.