آثار و برکات بی نظیر سوره فیل که از آن بی خبرید

قرائت سوره های نورانی قرآن کریم علاوه بر ثوابی که دارند آثار و خواص ویژه ای را در خود پنهان کرده اند که بیشتر افراد از آن بی اطلاع اند و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با سوره ای جهت محفوظ ماندن از غرق شدن و غلبه بر دشمن با نام سوره فیل، آشنا نماید. پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

معرفی سوره فیل

سوره فیل، صد و پنجمین سوره قرآن کریم محسوب می‌شود که در مکه نازل شده است.

این سوره مکی در جزء  سی ام قرآن کریم جای گرفته و ۵ آیه، ۲۳ کلمه و ۹۷ حرف دارد.

این سوره جزو سوره‌های کوتاه و از سوره‌های مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) قرآن است. سوره فیل از سوره‌هایی است که همه آیات آن یک‌جا بر پیامبر (ص) نازل شده است.

متن و ترجمه سوره فیل

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ ﴿١﴾

أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ ﴿٢﴾

وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ ﴿٣﴾

تَرْمِیهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّیلٍ ﴿٤﴾

فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ ﴿٥﴾

به نام خداوند بخشنده مهربان

آیا ندیدی که خدای تو با اصحاب فیل (سپاه فیل سوار ابرهه) چه کرد؟ (۱)

آیا کید و تدبیر آن‌ها را (که برای خرابی کعبه اندیشیدند) تباه نکرد؟ (۲)

و بر هلاک آن‌ها مرغانی گروه گروه فرستاد. (۳)

تا آن سپاه را به سنگ‌های سجّیل (دوزخی) سنگباران کردند. (۴)

و تنشان را، چون علفی زیر دندان حیوان خرد گردانید. (۵)

دلیل نامگذاری سوره فیل

این سوره به این دلیل فیل نامیده شده که به داستان اصحاب فیل می‌پردازد؛ اصحابی که به قصد خراب‌کردن کعبه از سرزمین خود حرکت کردند و خداوند مرغان ابابیل را به سوی آنان فرستاد و مرغان با باریدن کلوخ‌های سنگی بر سر آنان هلاکشان کردند. بنابر نظر برخی از مراجع تقلید، اگر کسی بخواهد سوره فیل را در نماز‌های واجب یومیه بعد از سوره حمد بخواند، بنابر احتیاط باید سوره قریش را به همراه آن بخواند؛ زیرا این دو سوره در حکم یک سوره‌اند.

در فضیلت تلاوت سوره فیل از امام صادق (ع) نقل شده است خواندن آن در نماز‌های واجب موجب می‌شود در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت دهند که او از نمازگزاران بوده است؛ پس خداوند شهادت آنان را می‌پذیرد و دستور می‌دهد او را وارد بهشت کنند.

فضیلت و خواص سوره فیل

در فضیلت سوره فیل از امام صادق علیه السلام روایت شده است:

هر کس سوره فیل را در نماز‌های واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می‌دهند که او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده در روز قیامت ندا می‌دهد که درباره بنده من به راست شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت کنید او از کسانی است که خداوند او و کارهایش را دوست دارد.

بنا به گفته علمای شیعه قرائت این سوره به تنهایی در نماز جایز نبوده و باید همراه با سوره قریش به عنوان یک سوره خوانده شود.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

بین دو سوره دریک رکعت نماز جمع مکن مگر در سوره‌های ضحی و انشراح؛ و نیز سوره‌های فیل و قریش.

آثار و برکات سوره فیل

۱) رهایی از شر دشمن

از امام صادق علیه السلام روایت شده است:

سوره فیل در مواجهه با دشمن خوانده شود نتیجه بخش است.

هم چنین آمده است: چهارشنبه که این سوره را ۹۸ بار بخوان و به جانب دشمنت بدم که البته مغلوب خواهد شد.

۲) مانع غرق شدن در آب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که:

هر کس این سوره را تلاوت نماید خداوند او را تا پایان عمر از غرق شدن در آب و دگرگونی قیافه در امان می‌دارد.

ختومات مجرب سوره فیل

غلبه بر دشمن

الف: در کتاب حیاة الحیوان آمده است: هر گاه انسان بر کسی که از شرش می‌ترسد وارد شود کلمات «کهیعص حم عسق» را که ده حرف است بگوید و به ازای هر حرف که بر زبان می‌اورد یک انگشت از انگشتانش را ببندد از شست دست راست آغاز کند و به شست دست چب پایان برد. وقتی بدین جا رسید سوره فیل را در درونش بخواند و وقتی به لفظ «ترمیهم» رسید ده بار آن را تکرار کند و در هربار تکرار یکی از انگشتانش را که بسته شده را باز نماید. این دستور تجربه شده است.

ب: هر گاه انسان بر کسی که از شرش می‌ترسد سوره فیل را بخواند و «طیراً ابابیل» را خواند وچون به «ترمیهم» رسید از انگشت کوچک دست چپ گرفته تا به انگشت کوچک دست راس برسد ۱۰ بار بگوید: «ترمیهم» و انگشتان را یکی یکی ببندد، چون تمام ۱۰ تا را بست از انگشت کوچک دست راست را یکی یکی بگشایدو در هر بار بگوید: «بحجاره من سجیل» تا به انگشت کوچک دست چپ برسد و بعد بقیه سوره را بخواند تا تمام شود و بر آن ظالم بدمد به اذن خداوند غالب شود.