الهام‌گیری از دستورات قرآن در برنامه‌های عید

به گزارش افکار نیوز به نقل از قم نیوز، آیتالله ناصر مکارمشیرازی ظهر امروز در درس خارج فقه خود با اشاره به مسئله عید نوروز اظهار کرد: درباره عید نوروز سه نظریه مختلف وجود دارد، برخی میگویند عیدی اسلامی باستانی است و به تمام معنا باید آن را پذیرفت و چیزی از آن کم نگذاریم و اگر کمکاری کنیم نیاکان ما بدنشان در قبر میلرزد.

وی خاطرنشان کرد: برخی نیز می‌گویند عید نوروز بدعت و خلاف شرع بوده و این امر در اسلام وجود ندارد و به کلی باید با آن مخالفت کرد.

مکارم‌شیرازی عنوان داشت: در این میان نظریه‌ای اعتدالی وجود دارد که می‌گوید این عید یک رسم اسلامی نیست بلکه رسمی ملی است و دارای خوبی‌ها و آسیب‌هایی‌ بوده که باید خوبی‌های آن را پذیرفته و آسیب‌های آن را کنار بگذاریم.

وی با تاکید بر الهام‌گیری از دستورات قرآن گفت: باید اولوالالباب در قول و عمل باشیم و از برنامه‌های عید به موارد خوب آن عمل کنیم.

این مرجع تقلید یادآور شد: طبیعت دنیا این است که در کنار گل‌ها، خارهایی وجود دارد و عاقل کسی است که گل بچیند و از خار آزاری نبیند و کسانی که برای چیدن گل تمام دستشان را خون‌آلود کنند عاقل نیستند.

وی با اشاره به نکات مثبت عید نوروز گفت: خانه‌تکانی ظاهر و باطن یکی از نکات مثبت عید است که انسان‌ها باید گرد و غبارهای شخصی را تمیز کرده و کینه‌ها را از سینه‌ها بشویند اما رشد فضائل اخلاقی نیز باید همراه با خانه‌تکانی بیرونی انجام شود زیرا اسلام طرفدار خانه‌تکانی ظاهر و باطن است.

مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: توجه غالب مردم به خدا از دیگر موارد مثبت عید است که در لحظه تحویل سال تحقق پیدا می‌کند زیرا بیشتر آنها به مکان‌های مذهبی رفته و سرنوشتی خوبی برای خود از خدا طلب می‌کنند و این حالت روحانی، معنوی، دعا و تضرع به درگاه الهی چیزی است که اسلام از آن حمایت می‌کند.

وی گفت: شاد کردن دل‌ها از دیگر نقاط مثبت در عید است که بسیاری از افراد سعی می‌کنند بدون تظاهر، به افراد دیگر کمک و دل آنها را شاد‌ کنند و با این کار نیازمندان را خوشحال می‌کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: محبت‌ها در عید نوروز به جوش می‌آید و صله رحم به جا آورده می‌شود ضمن اینکه قهرها تبدیل به آشتی می‌شود و اسلام نیز طرفدار صله رحم و تبدیل دشمنی‌ها به دوستی‌هاست.

وی با اشاره به دیگر مزایای عید نوروز گفت: قوای انسان در نوروز تجدید شده و خستگی‌ها برطرف و آماده برای فعالیت بهتر می‌شود.

مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: در اسلام دستور داریم که زمانی از خود را برای تفریح قرار دهید و این تفریح به کار و برنامه‌ها کمک می‌کند.

وی گفت: عید نوروز مدارک و منابع اسلامی دارد بنابراین باید توجه داشت که اسلام چیزهای خوب را تایید و چیزهای بد را حذف کرده است و جدا کردن گل از خار کار انبیا و اولیاست.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آسیب‌های عید نوروز گفت: تجمل‌پرستی از جمله آسیب‌های نوروز بوده و عده‌ای سعی می‌کنند مسابقه در زمینه تجملات با یکدیگر مسابقه بدهند.

وی خاطرنشان کرد: اسراف، تبذیر و تجمل‌پرستی از دیگر آسیب‌های نوروز بوده که باید سعی کنیم از اسراف‌ها و تبذیرها دوری کنیم زیرا زندگی هر چه ساده‌تر باشد، روحانیت و معنویت آن بیشتر میوه زندگی با تجمل بی‌صفا بوده و چشم و هم‌چشمی نیز زیان‌آور و برخلاف دستور اسلامی است.

مکارم‌شیرازی ادامه داد: آلودگی به انواع گناهان را می‌توان از دیگر آسیب‌های تهدیدکننده نوروز ذکر کرد که برگزاری جلسات و برنامه نامشروع از جمله این موارد است و عیدی که می‌تواند سبب نشاط شود به عامل بدبختی تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: به خرافات روی آوردن از اشتباهات است و هرگز نباید منطق بتپرستان عرب را داشته باشیم و اگر به مسائل عید به این چشم نگاه کنیم مشکلات حل میشود و همه از عید نوروز نتیجه میگیرند و بهرهمند خواهند شد.