آیا می دانید حضرت فاطمه(س) چگونه نماز می‌خواند؟

برخی از روایات نشان می‌دهند که گاهی مردم مدینه در حین عبور نیمه شب از در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام نورى از خانه او متجلی و ساطع می‌دیدند، از پیامبر صلی الله علیه و آله علت را می‌پرسیدند و فاطمه علیهاالسلام را در محراب عبادت می‌یافتند و هم رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: به هنگامی که فاطمه علیهاالسلام در محراب عبادت است، هزاران فرشته بر او درود می‌فرستند و او را سیده زنان عالم خطاب می‌کنند... او اهل سجده‌های طولانی و قیام و رکوع طولانی بود و خدای را با تمام وجودش عبادت می‌کرد.

نمازی سراسر توجه

اخبار مذهبی - در بحار الانوار و در بیان چگونگی نماز حضرت فاطمه (س) آمده است که: " در این امّت، عبادت کسی بیش از عبادت فاطمه زهرا علیهاالسلام نبود. او چندان به عبادت می‌ایستاد که پاهایش ورم کرده بود. " و نیز در مورد حال حضرت در نماز آمده است:" فاطمه زهرا علیهاالسلام، در حال نماز، به سبب ترس بسیار از خداوند بزرگ، نفسش به شماره می‌افتاد. " با توجه به این دو مطلب می‌توان به عمق توجه حضرت به نماز پی برد، نمازی که نفس را به شماره اندازد، نمازی سراسر توجه و حضور قلب است که انسان را به اسرار نماز نزدیک می‌سازد تا از دریچه این نزدیکی بتوان از فیوضات نماز بهره برد.

تمرین خضوع

در اعیان الشیعه از حضرت زهرا (س) در مورد یکی از اسرار نماز آمده است که:" خداوند نماز را جهت دوری شما از کبر و خود پسندی مقرر فرمود. " نماز، اما از دیدگاه صدیقه طاهره (س) اسراری دارد که ایشان در یکی از بیاناتشان به گوشه‌ای از آن می‌پردازند، حضرت زهرا (س) نماز را سدی در برابر نفوذ خودپسندی در جان انسان‌های مؤمن می‌داند که با ادای آن، تمرین خضوع می‌کنند و چه آرامشی در زندگی انسان‌های خاضع جاری است، هر چند اسرار نماز بی پایان است و نمازگزاران نصیب‌های بی حدی از آن برای زندگی دنیوی و اخروی خود می‌برند.

حدیث حضرت زهرا (س) درباره نماز

حضرت فاطمه علیهاالسلام:

فرَضَ اللّه ُ. الصَّلاةَ تَنزِیها مِنَ الکِبرِ.

خداوند نماز را براى دورى از کبر واجب کرد.

نماز با لباسی آراسته

در کشف الغمه علامه اربلی در مورد حالات نماز حضرت زهرا (س) آ مده است:" حضرت زهرا (س) به هنگام عبادت لباس پاکیزه می‌پوشید و عطر استعمال می‌کرد. چنان که حتی در لحظات آخر عمر به اسماء بنت عمیس فرمود: عطر و لباس مخصوص نمازم را بیاور می‌خواهم نماز بخوانم. اسماء می‌گوید: من عطر و لباس ویژه نمازش را حاضر کردم آن حضرت وضو گرفت و بعد از وضو حالش منقلب شد. سرش را بر زمین نهاد و فرمود: اسماء هنگامی که وقت نماز فرا رسید مرا بیدارکن تا نماز بگزارم. " سیره حضرت زهرا (س) در ادای نماز الگویی است برای تمامی نمازگزارن که هنگام نماز با لباسی آراسته و خوش بو به دیدار پروردگارشان روند، ایشان حتی در آخرین لحظات عمر ارزشمندشان نیز این شیوه را ترک نمی‌کنند تا نمازگزاران با تاسی به سبک زندگی عبادی حضرت، نماز بگزارند.

۱۵ ضرر و زیان در نماز

مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب فلاح السّائل آورده است:

روزى حضرت صدّیقه کبری، فاطمه زهراء سلام اللّه علی‌ها به محضر مبارک پدر بزرگوار خود، رسول گرامی اسلام صلی اللّه علیه و آله وارد شد و اظهار داشت:‌ای پدر جان! جزای آن دسته از مردان و یا زنانی که نماز را سبک می‌شمارند، چیست؟

پیامبر خدا صلوات اللّه علیه فرمود: دخترم، فاطمه جان! هرکس نماز را سبک شمارد و به شرایط و دستورات آن بی‌اعتنایی نماید، خداوند او را به پانزده نوع مجازات می‌گرداند:

شش نوع آن در دنیا، سه نوع آن موقع مرگ و جان دادن، سه نوع در قبر و سه نوع دیگر در قیامت آن هنگامی که از قبر بر انگیخته شود خواهد بود.

اما آن ۶ نوع عاقبت که در دنیا خواهد دید:

۱- برداشتن برکت و توفیق از عمرش، که نتواند از آن بهره کافی و سودمندی برگیرد.

۲- برداشتن برکت از درآمدهایش.

۳- پاک شدن سیمای نیکوکاران از چهره‌اش.

۴- سرگردان و دلسرد شدن در کار‌ها و عباداتش.

۵- دعا‌ها و خواسته‌هایش مستجاب نخواهد شد.

۶- در دعای مؤمنین سهیم نخواهد بود و دعای خیر ایشان شاملش نمی‌شود.

و، امّا آن عاقبت‌هایی را که هنگام مرگ خواهد دید:

۱- ذلیلانه خواهد مُرد.

۲- گرسنه و تشنه جان می‌دهد.

۳ - هیچ چیزی تشنگی و گرسنگی او را بر طرف نسازد.

و، امّا آن عذاب‌هایی که در قبر دچارش می‌شود:

۱- خداوند متعال ملکی را مامور می‌نماید تا مرتّب او را مورد شکنجه قرار دهد.

۲ - قبرش تنگ و تاریک و وحشتناک می‌باشد.

و، اما آنچه در قیامت مبتلایش می‌گردد:

۱ - خداوند ملکی را مامور می‌نماید تا او را بر صورت، روی زمین بکشاند و اهل محشر او را تماشا نمایند.

۲ - محاسبه و بررسی اعمالش سخت و دقیق خواهد بود.

۳- و در نهایت این که مورد رحمت و محبّت خداوند قرار نمی‌گیرد و عذابی دردناک دچارش خواهد شد.