چه مطالبی روی درب‌های بهشت و جهنم نوشته شده است؟

در شبی که پیامبر(ص) به معراج رفتند به اذن خداوند از بهشت و جهنم دیدن کردند.

اخبار مذهبی - جملاتی روی درب بهشت و جهنم نوشته شده است که اگر مومنان  به معنای آن توجه داشته باشند خیر دنیا و آخرت نصیبشان می شود.

از فضائل ابن شاذان در «کتاب الروضة» نقل است که پیامبر خدا (ص) فرمودند: «هنگامی که مرا به آسمان‌ها بالا بردند، جبرئیل به من گفت: همانا من به بهشت و دوزخ فرمان دادم تا خود را برای تو نمایان سازند».

رسول خدا (ص) فرمود: بهشت را همراه با نعمت‌هایی دیدم و دوزخ را نیز همراه با آتش و عذابی که در آن بود. پس بهشت هشت درب داشت، بر روی هر درب چهار سخن نوشته شده بود، که هر یک از آن سخنان از همه دنیا و آن چه در آن است بهتر بود، برای کسانی که از آن آگاه باشند و به آنها عمل کنند؛ و دوزخ آتشین نیز هفت درب داشت که بالای هر درب سه سخن نوشته شده بود، و هر یک از آن سخنان برای کسانی که از آن آگاه بوده و به آن عمل کنند، از همه دنیا و آن چه در آن قرار دارد، سودمندتر است.

پس جبرئیل به من گفت:‌ای محمد(ص) ، آن چه را روی در‌ها نوشته شده است بخوان. پس آن‌ها را خواندم.

درب های بهشت

روی اولین درب بهشت نوشته شده بود: معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست. هر چیزی روشی دارد و روش زندگی چهار چیز است: قناعت و عمل به حق و دوری از کینه و هم نشینی با نیکان.

درب دوم: معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست. هر چیزی چاره‌ای دارد و چاره شادمانی در آخرت چهار ویژگی است: دست کشیدن بر سر یتیمان، مهربانی با بیوه زنان، کوشش در برآوردن نیاز‌های مؤمنان و دلجویی از نیازمندان.

درب سوم: معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست. هر چیز چاره‌ای دارد و چاره سلامتی در دنیا چهار ویژگی است: گفتار اندک و خواب اندک و راه رفتن اندک و خوراک اندک.

درب چهارم: معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست. هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید مهمان خویش را گرامی دارد، هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید پدر و مادر خویش را گرامی دارد، هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید سخن نیکو بگوید یا این که ساکت باشد.

درب پنجم: معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست. هر کس می‌خواهد به او ظلم نشود نباید ظلم کند، و هر کس می‌خواهد او را شماتت نکنند نباید دیگران را شماتت کند، و هرکس می‌خواهد خوار نگردد نباید دیگران را خوار سازد، و هر کس می‌خواهد در دنیا و آخرت به ریسمان محکم چنگ زند، باید بگوید: معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست.

درب ششم : معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست. هر کس می‌خواهد قبرش فراخ و گسترده باشد باید مسجد بسازد و هرکس می‌خواهد زیر زمین کرم‌ها او را نخورند باید در مساجد ساکن شود [۱]. و هرکس می‌خواهد شاداب و سرزنده باشد و هرگز فرتوت نشود باید مساجد را بروبد [۲]و هر کس می‌خواهد جایگاه خود را در بهشت ببیند باید مسجد‌ها را با فرش بپوشاند.

درب هفتم: معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست. روشنایی دل در چهار ویژگی است، عیادت بیمار و تشییع جنازه‌ها و خرید کفن و پرداخت بدهی؛ و بر درب هشتم نوشته شده بود: معبودی جز الله نیست و محمد فرستاده خدا و علی، ولی خداست.هر کس می‌خواهد از این در‌ها وارد شود باید به چهار چیز چنگ زند ؛ سخاوت و خوش خلقی و صدقه و خودداری از آزردن بندگان خدا.

درب های جهنم

و دیدم بر اولین در از در‌های جهنم سه سخن نوشته شده بود: هر کس به خداوند امید ببندد سعادتمند شود، و هر کس از خداوند بیم داشته باشد در امان است، و هر کس به کسی جز خدا امید ببندد و از غیر او بترسد فریب خورده و تباه شود.

درب دوم: هر کس می‌خواهد در روز قیامت برهنه نباشد باید در دنیا بدن‌های برهنه را بپوشاند و هرکس می‌خواهد در قیامت تشنه نباشد باید در دنیا تشنه‌ها را سیراب کند، و هر کس می‌خواهد در قیامت گرسنه نباشد باید در دنیا شکم‌های گرسنه را سیر کند.

درب سوم: خداوند دروغ گویان را لعنت کند، خداوند بخیلان را لعنت کند، خداوند ستمکاران را لعنت کند.

درب چهارم: خداوند کسی را که اسلام را خوار داشته خوار کند، خداوند کسانی را که به اهل بیت علیهم السلام اهانت روا داشته خوار سازد، خداوند کسانی را که ستمکاران را در ستم به بندگان یاری کرده اند لعنت کند.

درب پنجم: از امیال درونی پیروی نکن، چرا که این هوس‌ها مخالف ایمان هستند، و در آن چه برایت سودی ندارد زیاده گویی نکن که دراین صورت رحمت خدا از تو دور می‌شود؛ و یاری دهنده ستمکاران نباش.

درب ششم: من برای تلاش گران حرام هستم، من برای صدقه دهنده‌ها حرام هستم، من برای روزه داران حرام هستم.

درب هفتم: خویشتن را محاسبه کنید، پیش از آن که شما را مورد حسابرسی قرار دهند، و خویشتن را سرزنش کنید.پیش از این که شما را مورد سرزنش قرار دهند و خدا را بخوانید پیش از آن که بر او وارد شوید و دیگر قادر به خواندن او نباشید.

پی‌نوشت:

ﺟﻠﺪ ۸، ﺻﻔﺤﻪ ۱۴۶-بحار الانوار

۱. در نسخه‌ای چنین است: فلیکنس المساجد.

۲. در نسخه‌ای چنین است: فلیسکن المساجد.