ماجرای دیدار یک آفریقایی با امام هادی (ع) چه بود؟

 سالروز میلاد امام هادی (ع) فرا رسیده است. چندین بار در طول سال، سالروز میلاد و شهادت ائمه اطهار (ع) را درک می‌کنیم، اما دلیل برگزاری مراسم های جشن و عزاداری به مناسبت‌های گوناگون چیست؟ توسل و تمسک به اهل بیت (ع) بهترین توجیه برای اقامه شعائر اسلامی است. امام هادی (ع) که در سالروز میلاد ایشان قرار داریم در این خصوص سفارش های جالبی دارند.

اخبار مذهبی - حجت الاسلام و المسلمین حسین حسامی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، در این خصوص گفت: شب‌های میلاد بهانه‌ای است که از اهل بیت (ع) یاد کنیم و توسلاتمان بیش از پیش باشد. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند «وَلِلَّهِ الأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا؛ برای خداوند متعال اسماء نیکویی هست؛ با آن‌ها خداوند را صدا کنید». در آیه دیگری از قرآن کریم بیان شده است که خداوند متعال به حضرت آدم (ع) اسماء نیکویی را یاد دادند که حضرت آدم (ع) به وسیله آن‌ها توبه کرد و نجات یافت.

این کارشناس مذهبی در ادامه روایتی از امام هادی (ع) نقل کرد و گفت: عده‌ای از اصحاب به محضر یکی از اهل بیت (ع) رسیدند و سوال کردند، مراد از اسماء نیکو که خداوند در قرآن نقل کرده است، چیست؟ در روایت ذکر شده است که فرزند رسول خدا (ص) در پاسخ فرمودند، نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلْأَسْمَاءُ اَلْحُسْنَى به خدا قسم که ما همان اسماء نیکو خداوند متعال هستیم. حضرت در ادامه فرمودند، اگر بخواهید با خداوند متعال صحبت کنید، بهتر است که با ما او را صدا بزنید. در واقع توسل به اهل بیت (ع)، راه توسل به خداوند است.

حجت الاسلام و المسلمین حسامی در ادامه داستانی از دیدار یک آفریقایی با امام هادی (ع) نقل و بیان کرد: در تاریخ داریم شخصی از یک روستای دور افتاده در کشور‌های آفریقایی، محضر امام هادی (ع) حاضر شد. امام هادی (ع) با زبان آن شخص با وی صحبت کرد. حضرت به این شخص فرمود، در منطقه شما شخصی زندگی می‌کند که از شیعیان و محبان ماست؛ حال او چطور است؟ به محل زندگی ات که برگشتی سلام ما را به ایشان برسان. آن شخص تعجب کرد و پرسید مگر چنین فردی تا الان محضر شما رسیده است؟ امام هادی (ع) فرمودند، خیر او نزد ما نیامده است، اما هر شخصی که در هر کجای این عالم ذره‌ای محبت ما را در دلش داشته و شیعه ما باشد، ما به او و احوالاتش نظر داریم. با نارحتی او ناراحت و با خوشحالی او خوشحال می‌شویم.

وی ادامه داد: اهل بیت (ع) همیشه و در هر حالی حواسشان به ما هست. خوب است که ما هم آن‌ها را صدا بزنیم. ولادت‌ها و شهادت‌ها بهانه است که از اهل بیت (ع) یاد کنیم و در مسیر تکامل الهی گره کوری از ما باز شود. در روایتی نقل شده است که شخصی محضر امام هادی (ع) رسید و گفت، خیلی‌ها نزدیک شما سکونت دارند و به راحتی نزد شما می‌آیند؛ ما که مشکل دوری از شما را داریم، چه کنیم و چگونه از فیوضات شما بهره‌مند شویم. امام هادی (ع) در پاسخ به این شخص فرمودند، شما لب هایت را تکان دهی، همانا جوابت را از ما خواهی گرفت.

حجت الاسلام حسامی در پایان اضافه کرد: می‌شود با دعا‌هایی که به ما رسیده است، خاصه در دعای توسل، توسل به امام هادی (ع) را زمزمه کنیم یا زیارت جامعه کبیره که هدیه‌ای از این امام بزرگوار به ماست را بخوانیم. در هر صورت فراموش نکنیم که رابطه ما با معصومین رابطه دلی است و اصل مطلب، ارتباط قلبی با اهل بیت (ع) است.