تاثیرات آنتی بیوتیک ها بر سلامت مواد غذایی

گروه اجتماعی – یک کارشناس دامپزشکی گفت: در چند سال گذشته تولید گوشت مرغ به عنوان منبع پروتئینی مناسب در سبد کالای خانوار از لحاظ قیمت و سلامت نسبت به گوشت قرمز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

 

به گزارش افکارخبر، وحید قاسملو اظهار کرد: در سال های اخیر تولید گوشت مرغ با کمترین آلودگی های شیمیایی و دارویی و به صورت ارگانیک مورد توجه بیشتری قرار گرفته است زیرا بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در صنایع دامپروری و دامپزشکی به میزان بالایی گزارش شده است که عفونت‌های گوارشی، تنفسی و پوستی، آبسه‌ها و عفونت‌های استخوانی مهمترین بیماری‌های عفونی با منشا دامی به شمار می‌روند.

وی توضیح داد: بر اساس گزارش های مرکز تحقیقات مقاومت‌های میکروبی، در چند  سال گذشته بیش از یک میلیون تن آنتی بیوتیک در بیوسفر رها شده است و در حدود 50  درصد از این مقدار در مصارف دامی و کشاورزی استفاده شده است؛ آنتی بیوتیک به مختلف مانند  پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ها و ارتقاء رشد در پرورش دام مورد استفاده قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که هرگونه استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به افزایش مقاومت میکروبی شود بنابراین استفاده از آنتی بیوتیک ها در دام می تواند از طریق افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک ها و نیز از طریق وجود باقیمانده دارو در غذا بر سلامتی انسان تأثیرگذار باشد.

این کارشناس بیان کرد: در کشورهای مختلف تولید و پرورش حیوانات ارگانیک به سرعت افزایش یافته و این اقدام در زمینه پاسخ به تقاضای مصرف کنندگان برای تولید غذایی تازه، خوش طعم، بدون هورمون، بدون آنتی بیوتیک و مواد شیمیایی مضر است.

وی ادامه داد:  تولید این مواد باید به گونه ای باشد که سبب پایداری محیط زیست شده وهمچنین بدون استفاده از محصولات دستکاری ژنتیکی شده باشد.

قاسملو گفت: واژه ارگانیک فقط به غذا اطلاق نمی شود بلکه تعیین می کند که آن غذا چگونه و در چه شرایطی تولید شود به عبارت دیگر  کشاورزی ارگانیک روشی در کشاورزی است که هدف آن ایجاد سیستم های یک پارچه ی انسان، محیط و اقتصاد می باشد. مهمترین نکته، ایجاد بیشترین اعتماد در خصوص استفاده از منابع برگشت پذیر و تجدید شونده ی طبیعی و مشتق شده از مزرعه است.

وی خاطر نشان کرد: سلامتی خاک منجر به سلامتی غذا و موجب سلامتی انسان و در نهایت سلامتی جامعه می شود.

وی افزود: تولید طیور ارگانیک با نگهداری دام ارگانیک متفاوت است، به دلیل اینکه در پرورش طیور ارگانیک نیازی به گله والدین ارگانیک نیست بلکه فقط شامل خوراک ارگانیک می شود؛ با پرورش مرغ های بومی می توان نژاد مناسب مغ های ارگانیک را تولید کرد زیرا این مرغ ها در برابر شرایط نامساعد زیستی و بیماری ها مقاومت بیشتری داشته و نیاز به نگهداری و تولید در مرغ های بومی پایین است و همچنین سرعت رشد کمتر در مرغ های بومی پرورش ارگانیک را امکان پذیر می سازد.

این کارشناس گفت: اگر دولت واقعا به دنبال رهایی از اقتصاد تک محصولی بر پایه صادرات نفت است می تواند بر روی تولید محوصلات کشاورزی و پروتئینی ارگانیک برنامه ریزی کند  هرچند اکنون بسیاری از کشورهای دنیا عمده مواد غذایی مصرفی را از چنین موادی انتخاب می کنند بنابراین برای  داشتن جایگاه مناسب در بازارهای جهانی باید توسعه محصولات ارگانیک را در صدر برنامه های خود قرار دهیم.