آبزی‌پروری راهی برای ایجاداشتغال درشازند

زهرا بهزادی: آب و هوای کوهستانی و بارش های فراوان طی فصول سرد در شهرستان شازند استان مرکزی، سبب شده این شهرستان استعدادهای و ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی و آبزی پروری داشته باشد و در چند سال اخیر کشاورزانی که در این منطقه به علت کم شدن منابع آب و عوامل دیگر فعالیت کشاورزی را کنار گذاشته اند با احداث واحدهای آبزی پروری توانستند علاوه بر درآمدزایی، شرایط اشتغال را نیز در این شهرستان فراهم کنند.

شازند شهرستانی است که ظرفیت منابع آب زیرزمینی نسبتا غنی در مقایسه با سایر نقاط استان مرکزی دارد . البته این منطقه نیز از تبعات خشکسالی های چند سال اخیر بی نصیب نمانده اما در مسیر بهره گیری از نعمت آب، برخی کشاورزان این شهرستان توانسته اند صنعت آبزی پروری را نیز در کنار کشاورزی ایجاد کرده و رونق بخشند.

واحدهای آبزی پروری شهرستان شازند در سال ۹۳ رتبه اول تولید بچه ماهی را در استان مرکزی به خود اختصاص دادند و در سال ۹۴ نیز شهرستان شازند با تولید هشت میلیون و ۲۰۰ هزار بچه ماهی چشم زده، رتبه اول را در استان به دست آورد.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰ واحد آبزی پروری در شهرستان های استان مرکزی فعال هستند و بخش عمده ای از تولید سالیانه این واحدهای پرورش آبزیان استان مرکزی به شهرستان شازند اختصاص دارد که این اقدام علاوه بر رفع معضل بیکاری در این شهرستان، زمینه صادرات آبزیان تولید استان به سایر نقاط کشور و درآمدزایی را برای استان مرکزی فراهم کرده است.

بچه ماهیان تولید شازند به پنج استان کشور صادر می شود

علی غلامی از تولید کنندگان ماهی و بچه ماهی در شهرستان شازند با اشاره به ظرفیت بالای تولید بچه ماهی در شازند و صادر کردن آن ها به نقاط دیگر استان و کشور گفت: بخشی از بچه ماهیان تولید شده در این مراکز بعد از پرورش و پروار شدن در داخل استان توزیع می شود و بخش دیگر به سایر استان های کشور فرستاده می شود.

وی با اشاره به افراد مشغول به کار در واحد پرورش آبزیان خود افزود: در این مرکز به صورت دائمی دو نفر مشغول به کار هستند اما در بعضی مواقع از سال، تعداد این افراد به پنج نفر هم می رسد.

غلامی با بیان اینکه تولید واحدهای آبزی پروری در بخش بچه ماهی به دو صورت است، اظهار کرد: در یک بخش بچه ماهیان در وزن های پایین در شرایط مناسب به مراکز تولیدی همکاران دیگر در سایر شهرستان ها ارسال می شود و یا اینکه بچه ماهیان را به صورت لایه ای در طول سال به ماهی پرواری تبدیل می کنیم و به بازار فروش می فرستیم.

وی با اشاره به اینکه بچه ماهی های تولید این شهرستان به بیش از پنج استان کشور صادر می شود، گفت: استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، قم و لرستان از مهم ترین واردکنندگان بچه ماهی های تولید مراکز آبزی پروری شازند هستند.

شازند میزبان بیشترین سرمایه گذاری استان در حوزه آبزی پروری

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در زمینه فعالیت های آبزی پروری در شازند، گفت: شهرستان شازند طی سه سال اخیر، در مقایسه با ۱۱ شهرستان دیگر استان، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی‌پروری را داشته است.

حسن اکبری افزود: اشتغال مستقیمی که از این میزان سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی‌پروری در این منطقه ایجاد شده حدود یکصد نفر بوده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اعلام اینکه شازند رتبه سوم تولید ماهی را در استان دارد، گفت: در این شهرستان بیش از دو هزار و ۹۰۰ نقطه مستعد برای آبزی پروری شناسایی شده که با بهره گیری از آنها می توان سالانه ۱۹هزار تن بچه ماهی تولید کرد.

اکبری با بیان اینکه این ظرفیت افزایش فعالیت های آبزی پروری نقش مهمی در رشد میزان اشتغال شهرستان شازند دارد، گفت: با فعال کردن نقاط آبزی پروی، بیش از ۲۸۵ نفر در این بخش مشغول به کار خواهند شد.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین از بالاترین میزان تولید بچه ماهی قزل آلا به صورت مکانیزه در این شهرستان خبر داد و گفت: این شهرستان تنها مرکز تولید بچه ماهی قزل آلا به تعداد ۷ هزار قطعه به صورت استاندارد را دارد.

وی گفت: طی سه سال اخیر ۱۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در حوزه آبزی پروری استان مرکزی انجام شده که این میزان سرمایه گذاری در حوزه‌های پرورش ماهی قزل‌آلا، تولید بچه ماهی، احداث مراکز عرضه زنده آبزیان و تکثیر و پرورش ماهیان زینتی بوده است.

تولید بچه ماهی در شازند امسال ۴۰درصد افزایش می یابد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند نیز  اظهار داشت: شهرستان شازند با توجه به منابع آبی مناسب و میزان بارش نسبتا خوب نسبت به سایر نقاط استان توانسته از این نعمت الهی استفاده کند و در حال حاضر در ۳۰ مزرعه آبزی پروری این شهرستان هر ساله ۴۶۰ تُن ماهی تولید می شود.

رامین اخلاصی با اشاره به اضافه شدن شش مرکز پرورش ماهی به مراکز آبزی پروری شهرستان شازند در سال گذشته، گفت: با اضافه شدن این تعداد مراکز پرورش ماهی به این شهرستان پیش بینی می شود امسال افزایش ۳۵ درصدی تولید سالانه آبزیان را در این شهرستان شاهد باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند بیان داشت: در صورت تحقق پیش بینی افزایش ۳۵ درصدی تولید و پرورش آبزیان طی سال جاری در این شهرستان، ظرفیت آبزی پروری شازند به ۶۱۰ تن در سال افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه مساله ایجاد اشتغال بخش مهم از این فعالیت است، اظهار کرد: با راه اندازی مراکز پرورش ماهی در این شهرستان هم اینک بیش از یکصد نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.

اخلاصی با بیان اینکه افزایش ۴۰ درصدی تولید بچه ماهی در شهرستان شازند، نوید پیشرفت آبزی پروری در این شهرستان را می دهد، افزود: سالانه حدود هشت میلیون قطعه بچه ماهی در مراکز آبزی پروری این شهرستان تولید می شود و مساله دیگری که در این زمینه حائز اهمیت بوده، تولید بچه ماهی عاری از میکروب در این منطقه است که به عنوان نمونه ای در فعالیت های آبزی پروری کشور مطرح است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند از راه اندازی یک واحد تولید بچه ماهی طی ماه های آینده در این شهرستان خبر داد و افزود: با پیگیری یکی از فعالان آبزی پروری شهرستان شازند این مرکز تولید بچه ماهی راه اندازی خواهد شد که با بهره برداری از آن، میزان تولید بچه ماهی در شهرستان شازند با افزایش ۴۰ درصدی، از هشت میلیون قطعه به ۱۳میلیون قطعه در سال می رسد.

اخلاصی با بیان اینکه بچه ماهی های تولید شده در مراکز آبزی پروری شهرستان شازند به شهرستان های دیگر استان و کشور فرستاده می شود، افزود: بیشترین میزان بچه ماهیان تولیدی شهرستان شازند به استان های همجوار همچون اصفهان، قم، تهران، همدان و لرستان صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه های مهم این صنعت در سال جاری راه اندازی کارخانه تولید غذای آبزیان در شهرستان شازند است.

به نظر می رسد الگوی به کار گرفته شده از سوی فعالان حوزه آبزی پروری شهرستان شازند با بهره گیری از ظرفیت های این شهرستان که بارش مناسب و برخورداری از منابع آب است علاوه بر آن که برای این شهرستان و استان درآمدزایی ایجاد کرده، زمینه بروز اقتصاد مقاومتی و ایجاد شغل را که طی سال های اخیر با کم شدن فعالیت های کشاورزی در شازند بروز کرده بود فراهم و بخشی از مشکل اشتغال جوانان این منطقه را برطرف کرده است.