تهدیدات ایرالکو برای اکوسیستم استان مرکزی

میترا نوری دکترای تاکسونومی از دانشگاه لندن و استاد دانشگاه اراک که بیشتر پژوهش های دو دهه اخیر وی در خصوص فلور استان مرکزی بوده است گفت:مناطقی از استان مرکزی در معرض تهدید زیست محیطی بوده و این به دلیل اکوسیستم خاص استان و وجود صنایع آلاینده خصوصا آلودگی های گوگردی و آلودگی های ناشی از فعالیت پتروشیمی و پالایشگاه و ... است.

 

نوری اظهار کرد:بر اساس علاقمندی و نوع تحصیلات و تخصصم به بررسی تاثیر آلاینده ها بر پوشش گیاهی و تاثیرات ناشی از این تغییرات بر کل منطقه برآمدم و پژوهشی  را با عنوان بررسی تاثیر فلوئوراید کارخانه آلومینیم سازی اراک(ایرالکو) بر گیاهان انجام دادم.

 

وی افزود:بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که آلاینده ها سبب کاهش تنوع زیستی در عرصه گیاهی،انقراض و پس روی بعضی از گونه های خاص بومی منطقه شده است.

 

استاد زیست شناسی دانشگاه اراک گفت:بررسی فیتوشیمی بر روی گیاهان جمع آوری شده از مناطق آلوده در مقایسه با شاهد نشان می دهد که آلاینده ها توانسته اند در بافت گیاهی این منطقه تاثیر گذاشته و هیپروتروفی ایجاد کنند.

 

نوری ادامه داد:این مسئله سبب غیر طبیعی شدن گیاهان،عدم باروری،عدم تشکیل گل،میوه و دانه در محصولات زراعی و باغی و همچنین کاهش کمیت و کیفیت محصول شده است.

 

وی تاکید کرد:در نمونه های وحشی گیاهان نیز آلاینده ها سبب کاهش تولید مثل و از بین رفتن گیاهان می شود و تاثیرات این موضوع بر کل اکوسیستم منطقه که شامل انسانها و موجودات زنده دیگر نیز هست تاثیر گذار است.

 

پژوهشگر برتر استان مرکزی در سال 94 ادامه داد:در یک اکو سیستم انسان و موجودات زنده یا از گیاهان به طور مستقیم و غیر مستقیم تغذیه می کنند و یا با آن ارتباط بیولوژیک دارند؛بنابر این ایجاد اختلال در اکوسیستم به وسیله آلاینده ها نظم و چرخه طبیعی در زندگی موجودات زنده بالاخص انسانها  ایجاد می کند.

 

نوری خاطر نشان کرد:شرکت ایرالکو چون از ترکیبات فلوئوراید زیاد استفاده می کند به نحوی اکوسیستم اراک را تحت تاثیر قرار می دهد و نتایج تحقیقات در این زمینه قابل تامل است.

 

شرکت آلومینیم سازی ایران(ایرالکو) در آذر سال 90 بر طبق عملیات سنجش آلاینده‌های مراکز صنعتی شهر اراک، جزء صنایع آلاینده استان مرکزی معرفی شد و بر این اساس در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مصوب شد که دیگ‌های قدیمی این کارخانه با دیگ های جدید جایگزین شود تا نه تنها به میزان تولید این کارخانه صدمه ای وارد نشود بلکه با حفظ و رعایت نکات محیط زیستی افزایش تولید هم داشته باشد. اما این مسئله نیز همچنان محقق نشده و تاخیر در اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک از سوی این شرکت موجب رنجش مردم،مسئولین و فعالان محیط زیست استان شده و همچنان تهدیدی برای جان مردم به شمار می رود.