زنده شدن رودخانه ای تشنه،بعد از 12 سال+تصاویر

رودخانه قره‌چای پس از ۱۲ سال خشکسالی در منطقه کمیجان، بواسطه بارش‌های اخیر سیلابی شد، و سیلاب پس از حدود ۸ سال در طول رودخانه قره‌چای از شازند، خنداب و کمیجان به سمت سد الغدیر ساوه جریان پیدا کرده است.

بنابر گزارش هواشناسی عمده ی بارش های استان مرکزی در جنوب غرب این استان اتفاق افتاد، بارندگی های شش روز گذشته(از ۲۴ تا ۳۰ فروردین) باعث سیلابی شدن اغلب رودخانه‌ها و مسیل‌های مناطق غربی و جنوب غربی استان شده است.

هادی نکوئی رئیس اداره منابع طبیعی و آّبخیزداری کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان گفت: در پی بارندگی ۶/۹۰ میلیمتری در روزهای اخیر، کلیه سازه های آبخیزداری این شهرستان اعم از بند های خاکی، سنگی ملاتی و دیگر سازه های آبخیزداری به طور کامل آبگیری شده اند.

رودخانه بزرگ قره چای یکی از رودخانه‌های دائمی استان مرکزی است که از ارتفاعات شهرستان شازند سرچشمه گرفته و در مسیر خود قسمتی از استان همدان را در برگرفته و پس از گذشت از برخی از شهرستان های استان مرکزی به دریاچه نمک قم می ریزد.

 این رود با طول ۵۴۰ کیلومتر و با جهت غربی- شرقی به مسیر خود ادامه می دهد و در مسیر این رودخانه سدهایی وجود دارد که مهم ترین آن سد الغدیر ساوه است، وسعت حوضه آبریز رودخانه قره‌ چای حدود ۲۳۹۲۱ کیلومتر مربع است.

میلاجرد یکی از بخش های شهرستان کمیجان است که رودخانه قره چای از این بخش عبور می کند، باتوجه به سدی که در شهرستان خنداب جهت ذخیره آب رودخانه ایجاد شده بود، مردم این شهر ۱۲ سال قره چای را به صورت رودی خشک مشاهده می کردند، اما به جهت بارش های رحمت الهی در چند روز گذشته و سر ریز شدن سد خنداب، آب در رودخانه ی قره چای میلاجرد جریان پیدا کرد و این امر باعث خوشحالی مردم، بخصوص کشاورزان شد.

رودخانه قره چای، قبل از بارش باران

رودخانه قره چای، پس از بارش های اخیر و سر ریز سد خنداب